Fråga näringsforskaren

HÄLSA

Jag undrar hur mycket man bör äta av Omega 3 fettsyror varje dag för att det ska ha någon effekt. Tar själv dagligen 2 kapslar fiskolja med Omega 3 (totalt 2 g/dag). I artikel efter artikel står det att man ska äta fiskolja med Omega 3 men ingen nämner hur mycket! Hur mycket bör jag äta för att det ska ha någon positiv effekt? Det är även en kostnadsfråga eftersom kapslarna kostar. MVH Lasse

Många av oss äter sällan fet fisk och får därför för lite av flera viktiga fleromättade omega 3-fettsyror, fr.a. EPA och DHA. Med dokumenterade fiskoljor, Eskimo-3(ett registrerat naturläkemedel), kan man ändå täcka behoven av dessa fettsyror på ett lämpligt sätt. Förutsatt att du inte lider av några besvär eller speciell sjukdom (bl.a. inflammatoriska ledbesvär och hjärtkärlsjukdom) så är ditt dagliga intag (2 gram fiskolja) på lämplig nivå.

Har hört att om man vänjer kroppen vid att äta hälsokostpreparat med olika ämnen så måste man fortsätta äta preparaten. Detta skulle bero på att kroppen vänjer sig vid tillskotten och själv slutar producera dessa ämnen. Stämmer detta?

Detta är i de flesta fall helt fel. Många kosttillskott utgörs av essentiella/livsnödvändiga mikronäringsämnen d.v.s. vitaminer, spårelement/mineraler (=grundämnen) och några typer av fleromättade fettsyror. Med undantag av vissa vitaminer, främst vitamin D, kan vi inte producera dessa kroppen de måste alltid tillföras kroppen i tillräckliga mängder med kosten. Andra typer av egenvårdspreparat består av olika medicinalväxter, t.ex. ginko biloba, som innehåller andra ämnen som kroppen inte heller kan syntetisera. Däremot innehåller kroppen flera kroppsegna ämnen, bl.a. hormoner (ex. manligt könshormon testosteron), som om de tillförs i hög dos utifrån kan leda till att kroppens egenproduktion sjunker. Ett vitaminliknande ämne som produceras i våra celler, fr.a. i levern, är coenzym Q10. Det finns dock inga data som tyder på att ens mycket höga långvariga tillskott utifrån skulle sänka kroppens egen produktion av Q10. Beträffande Q10 tycks det vara så att cellernas produktion ibland inte räcker till, varför Q10 kan betraktas som ett av flera s.k. konditionella näringsämnen. För flera andra kroppsegna ämnen är det oklart i vilken mån mycket höga intag kan påverka den egna produktionen.

Jag är en tjej på 18 år med problem med frågor om mat. Kan du nämna några produkter som innehåller mycket protein och som man kan få synliga muskler av. Har spenderat pengar på proteinprodukter som inte tycks hjälpa. Vissa säger att det räcker med vanlig kost. Sant eller riktigt? Kan du ge råd hur man ska äta för att man ska kunna förbränna fett och samtidigt få muskler när man tränar som jag: Spinning och styrka 3 ggr/vecka. Promenad på 30-40 minuter till skolan varje dag. Vad bör man äta efter styrketräning. Brukar äta banan. Är det bra? Mvh Mikaela

För att på bästa sätt bygga upp muskler och andra vävnader krävs en helhet med ett i alla avseenden fullvärdigt näringsintag, lämplig fysisk träning samt sist men inte minst tillräckligt med vila/sömn. Även om man ska sträva efter att täcka sitt näringsbehov med maten så krävs ofta kosttillskott, fr.a. med vitaminer och andra mikronäringsämnen för att vara på den säkra sidan. En kort stund efter en styrketräning är det lämpligt med ett mellanmål/måltid med i första hand fullvärdiga proteiner och en blandning av olika snabba kolhydrater. Födoämnen med fullvärdiga proteiner utgörs av bl.a. magra kött-, mjölkprodukter, ägg, fisk och soyabönor. Efter ditt träningspass kan du med fördel ta en utprovad proteindrink (storleksordning 20 gram) till din banan.

ARTIKELN HANDLAR OM