Fråga näringsforskaren

HÄLSA

Dr. Magnus Nylander är expert på

näringsfrågor och träning och vet hur man ska äta för att få bäst träningsresultat och må bra. Har du frågor om mat och träning skicka ett mail till: [email protected]

eller skriv till: Näringsforskaren,

Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm

Hur får jag i mig mycket protein?

Jag är en tjej på 18 år som undrar om du kan nämna några produkter som innehåller mycket protein och som man kan få synliga muskler av. Kan du ge råd hur man ska äta för att man ska kunna förbränna fett och samtidigt få muskler när man tränar? Vad bör man äta efter styrketräning? Är banan bra?

För att bygga upp muskler och andra vävnader krävs en helhet med ett fullvärdigt näringsintag, lämplig fysisk träning och tillräckligt med vila/sömn. Även om man ska sträva efter att täcka sitt näringsbehov med maten så krävs ofta kosttillskott, främst vitaminer och andra mikronäringsämnen. En kort stund efter en styrketräning är det lämpligt med ett mellanmål/måltid med i första hand fullvärdiga proteiner och en blandning av olika snabba kolhydrater. Mat med fullvärdiga proteiner är bland annat magra kött- och mjölkprodukter, ägg, fisk och sojabönor. Efter ditt träningspass kan du ta en utprovad proteindrink (storleksordning 20 gram) till din banan.

Hur mycket fiskolja är lagom?

Hur mycket bör man äta av omega 3-fettsyror varje dag för att det ska ha någon effekt? Tar själv dagligen 2 kapslar fiskolja med omega 3 (totalt två gram/dag).

Många av oss äter sällan fet fisk och får därför för lite av flera viktiga omega 3-fettsyror. Med dokumenterade fiskoljor kan man ändå täcka behoven. Förutsatt att du inte lider av några besvär eller någon speciell sjukdom (bland annat inflammatoriska ledbesvär och hjärt-kärlsjukdom) så är ditt dagliga intag, två gram, på lämplig nivå.