Hurra – vi har gått ner hela sex kilo

Åsa, Lennart, Maria, Jan, Joachim. CHATTA med viktgruppens medlemmar 3 april klockan 11.00.
HÄLSA

Minus sex kilo på två veckor!

Förra veckan fick ni träffa kom-i-gång grupp för första gången.

Gruppen startade sin kamp mot kilona tidigare i vintras.

Följ deras nya liv under en månad!

Med nya matvanor och mer motion har de fem deltagarna redan tappat sina första kilon.

Häng med Hälsas kom-i-gång-grupp och kom i form till sommaren du också!

Lennart, 54: Min motivation är på topp

Ålder: 54

Yrke: Utredare på en statlig myndighet

Längd: 193 cm

Startvikt: 127,8 kg

Vikt efter två veckor: 127,8

Målvikt: 100 kg

Lennart är veteranen i gänget, och det märks också på svårigheten att minska i vikt. Efter två veckor står Lennart kvar på sina 127,8, trots ett par träningspass hemma med hantlar.

– Jag har varit på en Åbo-resa, och där blev det ju lite godare mat också, även om vi försökte att äta det nyttigaste på menyn och promenera runt båten några gånger, säger Lennart.

Istället för godis har han bytt ut mellanmålen mot frukt.

– Det har inte varit svårt att låta bli godis och kakor alls, möjligen sneglade man lite på kakorna när det bjöds på jobbet, men jag åt inga i alla fall... säger Lennart som ska försöka att utöka träningen med ett pass och äta ännu nyttigare.

– Motivationen är på topp, jag ger inte upp!

Tommis träningsrekommendationer:

Hantelträning och benträning två gånger i veckan samt en långpromenad på minst 40 minuter.

Åsa, 29: Det är lätt att låta bli onyttigheter

Åsa Kristoffersson

Ålder: 29

Yrke: Journalist

Längd: 173 cm

Startvikt: 78,6 kg

Vikt efter två veckor: 76,7

Målvikt: 68 kg

Åsa har följt Hälsas recept till punkt och pricka varje dag – och gått ner nästan två kilo!

– Det är lättlagad mat som går fort, vilket är förutsättningen för mig som jobbar så oregelbundna tider, säger Åsa.

Till lunchen har hon tagit med sig matlåda och som mellanmål har hon ätit frukt.

– Det har inte varit några problem alls, faktiskt, det har gått förvånansvärt lätt att låta bli godis och annat onyttigt. Det känns bara skönt att vara i gång och dessutom börjar jag känna viktminskningen på kläderna, säger Åsa som har tränat fem gånger på gymet.

– Jag sprang på löpbandet, cyklade och gick på trappmaskinen. Jag hade bättre kondition än väntat för jag blev inte så trött som jag hade trott, säger Åsa.

Tommis träningsrekommendationer:

3 konditionspass/veckan under en timme, varav ett med gruppträning, t ex aerobics eller body combat.

Utöka efter en månad med löpträning en gång i veckan.

Jan, 29: Suck, jag har gått upp ett kilo

Jan Gustafson

Ålder: 29

Yrke: Journalist

Längd: 181,5 cm

Startvikt: 95,5 kg

Vikt efter två veckor: 96,6

Målvikt: 87 kg

Aj aj aj! De första veckorna gick inget vidare för Jan. Plus ett kilo, trots nya matvanor.

– Det är jättekonstigt! Jag har ätit mycket lättare de här veckorna och jag har inte småätit godis alls, suckar Jan förbryllat.

Däremot har han bara hunnit träna två gånger, två konditionspass på en dryg halvtimme, och det är där problemet kan ligga.

– Jag misstänker att jag kräver mer motion för att se resultat, men å andra sidan tycker jag att jag borde stå kvar i vikten och inte gå upp! säger Jan.

Men trots bakslaget är motivationen fortfarande på topp.

– Ja, självklart, inte kan jag ge upp nu, bara för ett kilos skull! Jag får försöka träna mer, helt enkelt. Men då ska jag träna sånt som jag tycker är kul, som badminton.

Tommis träningsrekommendationer:

Konditionsträning två gånger/veckan, varav ett pass på gymet med en halvtimmes löpning och cykling, samt ett pass med badminton eller squash. Utöka efter en månad med löpträning och styrketräning.

Joacim, 25: Jag har varit mätt hela tiden

Joachim Mårtensson

Ålder: 25 år

Yrke: Drifttekniker inom data/it

Längd: 183 cm

Startvikt: 97,9 kg

Vikt efter två veckor: 95,5

Målvikt: 90 kg

Fyra tuffa pass styrketräning, mycket frukt och grönsaker och totalt godisförbud. Joacims två första veckor har varit stenhård, trots en kort affärsresa.

Men så står vågen också på 2,4 kilo mindre!

– Jag har ätit enligt receptet jag fick från Hälsa, och har blivit mer mätt än någonsin, trots att maten inte är lika fet som jag är van vid, säger Joacim.

Frukost har han ätit varje dag, och under kvällspassen på jobbet har det blivit grönsallad.

– Det känns inte ett dugg jobbigt, snarare tvärtom.

– Jag har till och med fått med min tjej och motionerat och vi lagar bara nyttig mat med mycket grönsaker, kyckling, fisk och ris, säger Joacim.

Tommis träningsrekommendationer:

3 styrketräningspass/veckan under en timme plus 10 minuter kondition, till exempel löpband.

valfritt konditionspass, te x squash

Maria, 25: Det känns skönt att vara igång

Maria Ekholm

Ålder: 25 år

Yrke: Kundsupport

Längd: 164 cm

Startvikt: 88,8 kg

Vikt efter två veckor: 87 kg

Målvikt: 75 kg

Nästan två kilo lättare! Marias nya vanor har redan börjat ge resultat.

– Jag har börjat äta frukost varje dag och så promenerar jag varje kväll och försöker att gå en sväng även på lunchen, säger Maria.

– Jag är inte lika trött på morgnarna och eftersom jag går upp tidigare för att hinna äta frukost så behöver jag ändå inte stressa lika mycket som förut. Jag har haft hemlagad lunch med mig varje dag – utom en lunch då jag åt en kebab utan sås, med ris. Middag har jag lagat själv varje dag och valt lättare saker som bakpotatis med keso.

Motivationen att gå ner till sommaren är fortfarande på topp.

– Ja nu har jag gett mig tusan på att gå ner i vikt! Jag är envis och har jag väl bestämt mig så blir det så. Det känns jätteskönt att vara igång och verkligen ha ett mål, säger Maria.

Tommis träningsrekommendationer:

Konditionsträning tre gånger/veckan, t ex badminton som intensivträning och promenader som lågintensiv träning.

Styrketräning en gång/veckan

5 tips som gör viktnedgången enklare

Petra Holm