Fråga näringsforskaren

HÄLSA

Dr. Magnus Nylander är expert på näringsfrågor och träning och vet hur man ska äta för att få bäst träningsresultat och må bra. Har du frågor om mat och träning skicka ett mail till: [email protected]

eller skriv till: Näringsforskaren,

Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm

Hur mycket fiskolja ska jag ta?

Du har tidigare skrivit att man kan ta 2 gram fiskolja som kosttillskott. Vad gäller vid led- eller hjärt-kärlsjukdom? Ska man ta lägre eller högre doser?

Både vid hjärt-kärlsjukdomar och inflammatoriska ledsjukdomar rekommenderas ofta ett dagligt intag på cirka 4,5 gram (5 ml) dokumenterad stabiliserad naturlig fiskolja (innehållande 38% Omega3-fettsyror varav 18% EPA och 12% DHA).

I enskilda fall och i samråd med medicinsk expertis ges ibland upp till 9 gram (10 ml) fiskolja. Min personliga erfarenhet är att det ofta krävs en noggrann individuell dosanpassning i samband med ledsjukdomar.

En lämplig dos att börja med är då den lägre dosen eller 4,5 gram per dag.

Jag vill äta utan att gå upp i vikt

Jag började träna joggning, cykling, hoppa studsmatta och styrketräna och ändrade mina kostvanor för cirka ett år sedan på grund av spänningshuvudvärk. Gick ner 8–10 kg i vikt och trivs med min nya vikt som är cirka 50 kg. Nu måste jag träna 1–2 timmar dagligen för att kunna behålla den. I julas åkte jag slalomskidor, tog långa promenader och valde endast fettsnål mat på julbordet, ändå gick jag upp ett par kilo. Jag har försökt att äta "normalt" vid några fler tillfällen men då måste jag öka träningen för att hålla vikten. I dag äter jag inte mer än 1 300 kcal per dag. Hur ska jag kunna börja äta normalt och samtidigt kunna dra ner på tränandet utan att gå upp i vikt?

Jag tycker inte att du ska hänga upp dig på något kilo hit och dit. En sådan variation kan ofta bero på det aktuella innehållet i mag-tarmkanalen samt kroppens vätskebalans.

Du gick definitivt inte upp ett par kilo i fett under julledigheten.

Det kan också vara så att du lät kroppen vila och återhämta sig och dessutom adderade en del muskelmassa när du tränade mindre mängd än vad du brukar.

Din vanliga träning är förhållandevis krävande och mycket omfattande. Man måste komma ihåg att all träning kräver energi och är nedbrytande (katabolt tillstånd). Det är under den nödvändiga vilan med näringsintaget som du bygger upp muskulatur och andra vävnader (anabolt tillstånd).

Det är möjligt att du tränar för hårt i relation till energi/näringsintag (äter du verkligen inte mer än 1 300 kcal?) och vila.

Då kan din fysiska idealvikt egentligen vara några kilo extra. För att ge ett mer exakt svar behöver jag mer ingående uppgifter om ditt leverne.