Fråga tränaren

HÄLSA

Tommi Lindqvist är licensierad personlig tränare och Hälsas egen träningsexpert. Har du frågor om träning och motion skicka ett mail till: fraga.halsa @aftonbladet.se eller skriv till: Tränaren, Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm. Berätta gärna om din vikt, ålder och träningsvanor för bästa svar.

Hur gör jag för att bränna fett?

Jag är 31 år, 175 cm lång och väger 100 kilo. Förut tränade jag lite lagom, men efter att ha fått barn så har jag inte tid att träna så mycket. Därför har jag köpt en steppmaskin, som jag kan ställa in motstånd, tid och sträcka på. Nu har jag tränat i några månader och fått ett bättre flås, men jag behöver bränna fett. Kan du ge mig ett program som bränner fettet?

Börja alltid med att värma upp i 10 minuter på ett lågt motstånd. Sedan har du tre varianter som du ska göra varje vecka. Långdistans, 30 – 40 minuter, medellång distans, 20 – 30 minuter och kortdistans, 10 – 20 minuter. Lämpligt motstånd väljer du själv. Principen är lång distans och lågt motstånd, kort distans och högt motstånd. Avsluta med att varva ner i 10 minuter.

Det är bra om du kan föra träningsdagbok där du skriver ner vilket motstånd du använder och hur lång tid du tränar. För att öka motivationen kan du sätta upp små mål för dig själv som du ska uppnå på ett bestämt datum, att trampa på en steppmaskin i 60 minuter om 8 veckor till exempel. Kom ihåg att kontinuiteten i träningen är det som är direkt avgörande för ett lyckat resultat.

Hur ska jag träna med hantlar?

Jag skulle vilja träna med hantlar. Vilken vikt ska jag börja med och hur mycket ska jag träna? Har du något träningsprogram ?

Det är svårt att ge råd när jag vet så lite om dig. Gå till närmaste gym och boka ett pass med en personlig tränare. Be honom visa hantelövningar som kan utföras hemma. Han kan också tipsa om vilka vikter du kan använda.

ARTIKELN HANDLAR OM