Motion med hög glädjefaktor

HÄLSA

De far fram likt gräshoppor. På gatorna, trottoarerna, cykelbanorna, ja nästan överallt. Till och med på nätterna, på väg hem från krogen.

Hälsa har testat 15 av sommarens nya inlines-modeller.

Foto: Rikard Laving
Hälsa har testat inlines.

Inlines - västvärldens kanske snabbast växande motionsform. Sport och transportmedel i samma redskap.

- Tidigare sålde vi många enkla och billiga rullskridskor, mest till ungdomar. I dag är folk mer kräsna, man byter upp sig i kvalitet. Föräldrarna passar ofta på att köpa inlines till sig själva, säger Tony Auér, inlinestestare på Stadium, Farsta i Stockholm.

- Inlines är idealisk motion för folk i alla åldrar, säger Stefan Håmås, tränare vid skidgymnasiet i Huskvarna. Vi har uppmätt samma pulsnivåer som vid löpning. Dessutom undviker man överbelastning och slitage på knän och leder.

Alla kan lära sig

Inlines är lätt att lära sig, ja mycket lättare och stabilare än skridskor, skidor och rullskidor.

(Du bara "vaggar" från sida till sida). Mindre krångligt än cykling. Ingen punkarisk, ingen stöldrisk.

Alla kan lära sig inlines, hela familjer kan åka, svänga och ha roligt tillsammans.

När man åker inlines aktiverar man stora muskelgrupper som ben, rumpa och rygg. Träningen blir mångsidig, skonsam och energiförbrukningen hög. Dessutom är det bra för balansen. Det är lätt att träna upp sig eftersom glädjefaktorn är hög. Slutresultatet blir en stark kropp med en god kondition.

Skaderisken är lägre än man tror. De åtta hjulen rullar över de flesta ojämnheter. En sten som råkar fastna får dig knappast på fall. Dessutom fungerar bromsklossen längst bak som en extra trygghet.

Efter några rundor klarar de flesta att bromsa sig nedför även ganska branta utförsbackar.

Men för säkerhets skull, du tränar ju ändå på asfalt, bör du som är ovan använda skydd: för händerna, armbågarna och knäna. Hjälmen är förstås viktigast, den skyddar nacken om benen skulle "fara iväg" och du skulle dratta på ändan .

Ur konditionssynpunkt tillför stavar (med vassa coromantspetsar) en ökad träningseffekt, speciellt i uppförsbackar. Men om du jämt "släpar med dig" stavar går du miste om en del av inlinesåkningens sagolika frihetskänsla.

Undvik de billigaste

Med ett par lysande undantag har Hälsa valt att presentera bara de bästa, mest välkända märkena.

Vårt råd till vuxna: undvik inlines under 1 000 kronor. Även om designen verkar snygg, tröttnar du fort på den dåliga kvaliteten på skenor, kullager, snörningar och spännen. Du får vad du betalar för. 1 500-1 700 kronor ger bra

åkglädje och komfort. Lägg till ytterligare en tusenlapp och du sätter guldkant på tillvaron.

Billiga skridskor (under 1 000 kronor) kan se ganska snygga ut, men de rullar mycket, mycket sämre än de dyrare modellerna. Några vi testade var rena skämten!

Prova flera par i butiken, även "lyxigare" modeller. Åk några meter, du känner skillnad direkt.

Se upp med modeller som trycker eller klämmer det minsta. Problemen växer i kvadrat när du åkt ett tag och fötterna svällt.

Om du inte omedelbart kan köpa en bra skridsko, vänta hellre tills du får råd.

För motionsbruk rekommenderar vi en mjuk sko. Hårdplasten blir tröttsam i längden.

Bromsen är mycket viktig. Varning för syntetmaterial, äkta gummi måste det vara för att få rätta "bettet".

Jämfört med annan sportutrustning, löparskor och rullskidor till exempel, är inlines förhållandevis billiga. Priserna har stått stilla i flera år.

Barn och ungdomar gillar att åka inlines, men vi lite äldre som kanske har lite knarriga leder njuter i ännu högre grad.

Själv tycker jag inlines är den kanske roligaste och lättaste sommarmotion som finns.

Du behöver ingen kondition att tala om eller särskild benstyrka. Det rullar så bra ändå.

Varför inte ta med skridskorna i trunken när du drar iväg på nån resa, även utomlands?

Sju goda råd på vägen

Gösta är äldst

Råd när du ska köpa inlines

Tomas Sjöman