Så blir du smidig som ett barn igen

Feldenkraismetoden lär ut hur man rör sig mjukt

Foto: Lotte Fernvall
Barn rör sig på ett sätt som är naturligt och skonsamt. Med hjälp av feldenkraismetoden kan vuxna hitta tillbaka till det naturliga rörelsemönstret.
HÄLSA

Om kroppen får röra sig naturligt rör den sig mjukt och smidigt och hållningen blir perfekt som hos barn.

Men ofta spänner vi oss i stället för att slappna av.

Med feldenkraismetoden hittar kroppen tillbaka till sin ursprungliga och naturliga flexibilitet.

Att komma till en feldenkraislektion liknar inget annat. Man får ingen behandling och ingen står och talar om för dig vad som är bäst för dig eller hur du ska utföra en rörelse så att den blir perfekt. I stället får du under mild vägledning och praktisk övning kunskap om hur du rör dig och om vilka alternativ som just du har för att utföra rörelserna. Det finns nämligen enligt feldenkraismetoden inte ett, utan många, perfekta sätt att utföra en rörelse.

Vi spänner musklerna i onödan

– Jag är intresserad av hur rörlig du är, jag tittar på funktioner. Folk kan vara sneda och vinda men det behöver inte nödvändigtvis vara fel, de kan ha en bra rörlighet ändå, säger Gunilla Weinstock, feldenkraispedagog med praktik på Lidingö utanför Stockholm.

Hon menar också att de flesta av oss rör oss som om vi tränar hela tiden, och då blir det fel. Då spänner vi musklerna och gör av med mängder av energi när vi i stället ska vara följsamma och avslappnade och spara på energin. Det är också viktigt hur vi samordnar rörelserna, att såga är till exempel ett arbete för hela överkroppen, inte bara en arm. Och förutsättningen för det är att det finns en stabilitet i bäckenet.

En feldenkraispedagog arbetar aldrig direkt med musklerna utan med nervsystemet som de når genom skelettet. Genom att försiktigt och medvetet dra i eller stödja olika punkter på skelettet eller röra armar och ben i sina naturliga rörelsebanor får man olika receptorer att skicka signaler till nervsystemet. Är det rätt signaler svarar nervsystemet med att sända signaler till musklerna så att de utför en mer avslappnad och friare rörelse än tidigare.

– Dessutom är metoden fantastiskt bra om man vill jobba med den självbild man har. Den är mycket utvecklande för den mentala utvecklingen, säger Gunilla Weinstock.

Används av många idrottare

Metoden passar alla som på något sätt vill förbättra sin förmåga psykiskt eller fysiskt. Många skådespelare, dansare, idrottsmän och kvinnor, musiker och konstnärer använder den. Om du har någon sjukdom, skada eller värk i till exempel rygg och axlar passar metoden också liksom för dig som har ett medfött funktionshinder. Exempel på sjukdomar och skador där feldenkraismetoden varit effektiv är behandling och prevention av belastningsskador, whiplashskador, stress och MS.

Nyfiken? Här finns mer info

Hälsas reporter testade metoden: Det fungerar!

Irene Ahlberg