Fråga tränaren

HÄLSA

Tommi Lindqvist är licensierad personlig tränare och Hälsas egen träningsexpert. Har du frågor om träning och motion skicka ett mail till: fraga.halsa @aftonbladet.se eller skriv till: Tränaren, Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm. Berätta gärna om din vikt, ålder och träningsvanor för bästa svar.

Hur ska jag äta för att gå ner?

Jag är 23 år, 162 centimeter lång och väger 56 kilo. Befinner mig i USA sedan åtta månader och har då ökat i vikt. Jag har alltid tränat mycket, så den biten är det inget fel på. Däremot har mina matvanor ändrats. Hur bör jag äta?

Ha inte för långa uppehåll mellan måtiderna. Det kan ge dig onödigt sötsug. Försök att äta fem–sex gånger om dagen, varav två–tre mellanmål, och drick 2,5 liter vatten/dag.

Försök att analysera vad du äter nu som du inte åt i Sverige. Du kanske äter ensidigt, till exempel mycket bröd eller söta juicer med mycket kolhydrater. Minska i så fall till fördel för proteinrik och fet mat.

Bra kolhydratkällor är pasta, potatis och ris. Bra proteinkällor är fisk, fågel och magert kött. Bra fettkällor är fet fisk, avokado och olivolja.

Gör inga drastiska förändringar. Det kan räcka med att halvera mängden ost i din diet eller att utesluta läsk.

När kan jag nå målvikten?

Jag är 171 centimeter lång, väger cirka 95 kilo och är 19 år. Varje dag gör jag armhävningar och sit-ups och cyklar. Jag har även dragit ner på fettet. När tror du att jag kan vara nere i 70 kilo?

Jag tycker inte du ska göra armhävningar och situps varje dag. Styrketräna hela kroppen i stället. Det är lagom att träna 2–3 gånger i veckan. Cykla kan du göra lika ofta, 30–60 minuter åt gången. Du behöver minst en helledig dag/vecka.

Ät mångsidigt, 5–6 mindre mål om dagen, och skär inte ner för mycket på fettet. Drick rikligt med vatten. Om du tränar regelbundet kan du tappa 10–15 kilo på 3 månader.

ARTIKELN HANDLAR OM