Fråga tränaren

HÄLSA

Tommi Lindqvist är licensierad personlig tränare och Hälsas egen träningsexpert. Har du frågor om träning och motion skicka ett mail till:

eller skriv till: Tränaren, Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm. Berätta gärna om din vikt, ålder och träningsvanor för bästa svar.

Hur kan jag få låren mindre?

Jag skulle vilja ha lite tips om hur man ska träna och äta för att gå ner i vikt på ett effektivt sätt. Jag vill mest gå ner i vikt runt låren och rumpan. Jag försöker att träna tre gånger i veckan, mest spinning. Har ni några bra tips och enkla recept. Jag är allergisk mot soja och nötter!

Det går inte att styra fettförbränningen till någon speciell kroppsdel. Det är dock vanligt att det först märks i ansiktet och halsen. Fortsätter du att kämpa kommer fettet att försvinna även där du önskar det. Spinning är bra träning, men nu när sommaren är här tycker jag att du ska passa på att träna utomhus. Jag rekommenderar löpträning och mountainbike-cykling. Börja på din egen nivå och utöka sträckan när du känner dig tränad för det. Försök också att öka andelen vardagsmotion. Jag rekommenderar dig att äta pastasallad. Den är snabb att tillaga och enkel att variera. Undvik ost som proteinkälla.

Jag vill träna bort kalaskulan

Jag är 29 år väger 80 kilo och är 175 cm lång. Hur tränar man enklast bort en mage som sakta men säkert börjar ta över? Jag sportar två gånger per vecka.

Om två gånger i veckan inte räcker måste du anstränga dig ytterligare. Antingen försöker du att träna med en högre intensitet eller så lägger du till ett träningspass till i veckan. Efter 8–10 veckor bör du ha hittat en ny trivselvikt. Är du inte nöjd med resultatet kan du upprepa tricket. Öka till fyra pass i veckan eller öka intensiteten. Har du svårt att få tiden att räcka till rekommenderar jag dig att skaffa hemträningsutrustning, till exempel hantlar eller skivstång. Glöm inte bort att äta regelbundet. Det hjälper dig att orka med träningen.

Hur gör jag för att bli tyngre?

Jag är en kille på 23 år som är 177 centimeter lång och väger 58 kilo. Jag har försökt att gå upp i vikt genom att äta mycket och träna, men inget har funkat. Har du några råd?

En bra tumregel är att äta var tredje timme. Se till att du får i dig både fett, protein och kolhydrater. Jag tror att du behöver cirka 4 000 kcal om dagen. Drick cirka tre liter vatten om dagen. Konditionsträna en gång i veckan och styrketräna tre gånger per vecka. Utför övningarna effektivt och skonsamt. Boka fem pass med en personlig tränare så att du får lära dig rätt lyftteknik. Träna inte på fastande mage.

Efter träningen ska du äta cirka 30 g protein och 80–100 g kolhydrater med ett högt GI-värde. Det är praktiskt att ta en proteindrink. Två timmar efter träning kan du äta igen – en vanlig måltid.

ARTIKELN HANDLAR OM