Fråga psykologen

HÄLSA

Kerstin Hellström är leg psykolog och leg psykoterapeut. Hon arbetar med kognitiv beteendeterapi och i första hand med ångest, fobier och stress.

Har du frågor om psykologi skicka ett mail till: [email protected]

eller skriv till: Fråga Psykologen, Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm

Hur bli jag av med getingskräcken?

Hur ska jag kunna hantera min getingfobi? Jag har funderat på terapi, men vet inte om det skulle hjälpa.

Det finns inga enhetliga förklaringar varför man har fobier. Många är rädda för getingar och det räcker tyvärr inte att försöka tänka positivt, man är lika rädd för det, för rädslan är ologisk.

Ta kontakt med en kognitiv beteendeterapeut och hör om de behandlar getingfobi. Behandlingen brukar man göra under våren/sommaren. Behandlingen går ut på att förändra sättet att tänka och bete sig i dessa situationer så att man inte blir så rädd. Behandlingen brukar vara framgångsrik och de allra flesta kan förändra sin rädsla.

Vad gör jag åt sonens fobi?

Min 10-årige son har drabbats av panikångest. När jag läst om fobier så skulle jag vilja kalla det agorafobi. Han går inte längre utanför dörren utan att någon i familjen följer med. På BUP föreslog läkaren redan efter första besöket medicinen Zoloft, men jag tycker han är för ung för det och vill istället prova kognitiv terapi!

Jag tycker du har rätt, innan man börjar med medicinering för barn bör man först pröva alla andra alternativ. Med problemet du beskriver låter det mycket lämpligt att pröva kognitiv beteendeterapi. I behandlingen involverar man föräldrarna så att de kan hjälpa till på bästa sätt. På Beteendeterapeutiska föreningens hemsida www.kbt.nu finns en lista på utbildade terapeuter i Sverige. Du får höra dig för med dem som geografiskt är närmast dig.

Hur slipper jag känna stress?

Jag har problem med att hantera stress på rätt sätt. Den sista tiden har jag fått ryckningar i ena ögat som inte går över och jag har huvudvärk jätte ofta. Finns det något enkelt knep för att inte stressa upp sig i onödan?

Problemet med stress är att man sällan själv ser att det är saker som man stressar upp sig för. Ofta har man en ganska hög aktivitet i kroppen som gör att alla former av väntan och där man är inaktiv stressar. Ett bra exempel är just det du beskriver, när man står i kö så blir man mer och mer irriterad för att man är fast i den situationen. Enkla knep kan vara att se om man kan minska takten på de vardagliga sakerna man gör, tex om man äter fort, går fort, gör många saker samtidigt och om man någon gång sitter ner och bara slöar. Se över din situation och se om det är saker som du kan förändra i ditt sätt att vara. Bestäm dig för att saker får ta längre tid än de gör idag så är du mer förberedd och behöver inte varva upp.