Rygga inte för din smärta

HÄLSA

Åtta av tio svenskar får ryggvärk någon gång i livet.

För de flesta går värken över, men hos upp till sju av hundra blir värken kronisk.

Men ny psykologisk forskning visar att ryggvärken kan stoppas med terapi.

Foto: SARA RINGSTRÖM
ge inte vika för värken Det finns minst ett 50-tal mer eller mindre effektiva metoder mot ryggvärk. Bästa behandlingen vid akut värk är att försöka hålla sig i gång som vanligt och att lindra smärtan med värkpreparat, enligt vetenskaplig utvärdering.

Aj! Ryggskottet skär som en kniv i ryggen. Du kan knappt röra dig av smärta - och rädsla. Rädslan kan bli som en fobi. Du blir rädd för rörelser - trots att de inte är farliga.

- Ge inte vika för ryggvärken utan konfrontera den. Försök röra dig och leva som vanligt så gott det går. Annars kan besvären bli långvariga, säger Steven Linton, docent i psykologi.

Steven Linton är enhetschef på Yrkes- och miljömedicinska kliniken vid Universitetssjukhuset i Örebro. Han forskar på behandling med kognitiv beteendeterapi (KBT) mot kronisk ryggvärk. Det innebär att man lär sig förändra sina tankar kring smärtan och att uppleva att det inte är farligt att successivt vara i rörelse även om det gör lite ont.

Bättre livskvalitet

Målet är att komma tillbaka till vardagsrutiner och till jobbet helt eller delvis.

- Vi har i en studie visat att de som fick sedvanlig vård och behandling med kognitiv beteendeterapi hade åtta gånger mindre risk att vara sjukskrivna mer än 30 dagar jämfört med dem som fick vård plus enbart information om ryggvärk. Livskvaliteten blev också bättre även om en viss smärta fanns kvar, säger han.

Man avslutar nu en ny studie för att se om resultatet blir ännu bättre om patienterna även får behandling av sjukgymnast.

- KBT kan vara ett bra komplement i vården, tror vi. Att ta fram psykologiska aspekter kan vara viktigare än medicinsk behandling och förbättrad arbetsställning för att minska ryggproblem, visar nya studier.

Sätt att bryta mönster

Det gäller framför allt att bryta den process som gör att akut ryggvärk övergår till att bli långvarig eller kronisk, anser Steven Linton.

- Det gör ont. Du blir rädd. Du undviker att röra på dig och minskar dina aktiviteter. Du får sämre kondition. Du umgås kanske mindre med andra, du blir nedstämd och kan drabbas av depression. Du upplever då smärtan mycket mer och är snart inne i en ond smärtcirkel som det kan vara svårt att ta sig ur.

Kognitiv beteendeterapi kan vara ett sätt ändra på sin tillvaro och bryta smärtmöns-tret.

Så lär du dig att hantera värken

Du blir rädd för smärtan, rör dig mindre och hamnar i en ond cirkel.

Men kognitiv beteendeterapi kan hjälpa dig på rätt väg igen.

Enligt Steven Linton, docent i psykologi, handlar det om att bli medveten om främst tre saker: beteendet, läkningstiden och rädslan.

Fler länkar:

Ann-Cathrine Björnör Carlsson