Frukt och grönsaker gör oss lättare och friskare

HÄLSA

Byt ut sommarens feta glass mot en frukt.

Och du kommer att leva både lättare och friskare.

Varannan svensk är för tjock. Undersökningar har visat att två miljoner svenskar funderar på att banta.

Vägen till ett lättare liv är smidigare än du kanske tror. Byt ut glassen, bullen och den tunga desserten mot frukt. Då får du i dig fibrer i stället för fett.

Ett halv kilo om dagen

Experter är överens om att den som äter mycket frukt och grönt

går ner i vikt eller håller vikten

minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar

minskar risken för vissa cancerformer.

- Så här års finns mycket solmogna härliga bär, jordgubbar är c-vitaminrika och passar bra som dessert. Särskilt bra är det för kvinnor som kan ha blodbrist, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter ett halvt kilo frukt och grönsaker varje dag. Då ingår även bär, juice, torkad frukt, morötter och rödbetor (men inte potatis).

Men verkligheten ser annorlunda ut.

Många äter inte frukt eller grönsaker.

Kvinnor äter mer frukt/grönt än män.

Tonåringar och yngre vuxna äter också mindre frukt/grönt, med undantag för juice.

Åsa Brugård Konde:

- Man ska börja tidigt, med barnen, så att de får vanan att äta mycket frukt och grönt. Föräldrar kan gärna pröva olika sorter, både råa och i maten, när de äter med sina små.

Viktväktarna rekommenderar sina medlemmar att äta minst två frukter om dagen.

- När man har trötta svackor behöver man sällan en kaka, man blir piggare av ett äpple, säger Kajsa Asp, dietist hos Viktväktarna.

Hälften grönsaker

Frukt och grönt ska ingå i varje måltid, säger hon.

- Fyll halva tallriken med grönsaker varje gång du äter. Det ger automatiskt färre kalorier och balanserar den fetare maten.

Därför skyddar grönt oss mot cancerangrepp

Så många kalorier innehåller frukterna

Ulla-Lene Österholm