Passa på att träna en vecka före mens

Foto: Robert JOhansson
HÄLSA

Missnöjd med senaste träningspasset? Det kan ha med dina hormoner att göra.

Enligt en australiensisk undersökning styr de våra prestationer mer än vi hittills trott.

Forskarna fann att fysisk aktivitet är både lättare och effektivare direkt efter ägglossningen, alltså tidigast 14 dagar efter mensen. Träning en vecka efter mensen, däremot, ger sämre resultat och även sämre fettförbränning. Studien gjordes på en grupp unga, vältränade kvinnor med normala menscykler.

De fick träna vid två tillfällen, dels efter mensen, dels under ägglossningen. Tidpunkterna valdes med tanke på att de kvinnliga hormonnivåerna av progesteron och östrogen då är som lägst respektive högst. Träningspassen mot slutet av menscykeln visade sig vara enkla och effektiva, medan de som skedde i början av cykeln upplevdes som hårda och tröttande.

Avsikten med undersökningen var dock inte att se vilken tid i månaden du bör träna för att vara på topp, utan att studera vad som händer med kvinnokroppen efter klimakteriet.

Då minskar nämligen de kvinnliga könshormonerna som hjälper oss att bränna fett och därmed hålla vikten. Forskarna hoppas nu kunna minska fetma hos äldre kvinnor genom att ta fram mediciner som kompenserar för de lägre hormonnivåerna.