Rena lyftet för dina armar

5 övningar som ger slankare armar

Foto: stefan mattsson
starka armar. Regelbunden armträning är tacksam, eftersom den snabbt ger synligt resultat.
HÄLSA

Min mormor hade riktigt gäddhäng. Hennes överarmar var runda, stora och sladdriga.

Jag minns dem med välbehag.

Hennes välkomnande barm med de rejäla armarna gav den trygghet en sjuåring behövde när den efterlängtade och spännande sommarlovsvistelsen trots allt blev lite ensam utan mamma och pappa.

25 år senare kan jag fortfarande längta efter de där armarna.

Inget ideal

Men jag måste erkänna att de inte riktigt är något ideal för hur jag själv vill se ut (möjligen när jag är gammal och mormor då).

Som pojkmamma känns det snarare på sin plats med starka armar. Ni vet - ungen på ena armen och en kasse mjölk i den andra.

Jag har i sådana situationer ofta tacksamt konstaterat att all tid med bicepscurl hit och dips dit varit välinvesterad.

Många tjejer är rädda för att träna sina armar. Det tycker jag inte alls man ska vara. Starka, välformade - men förstås inte överdrivna - muskler på överarmarna ser både sportigt och hälsosamt ut. Det är dessutom ganska tacksamt eftersom regelbunden armträning snabbt brukar ge synligt resultat.

Programmet intill innehåller mest övningar för triceps - baksidan av överarmen. Det är där gäddhänget sitter. Men jag tycker också att man ska träna biceps - framsidan av överarmen. Så man formar hela armen.

Farväl gäddhäng, liksom.

Jag tror inte att mormor skulle tagit illa upp.

Webb-tv

Se rörliga bilder på övningarna:

1. FRAMSIDAN AV ÖVERARMEN

2.FRAMSIDAN AV ÖVERARMEN

3. BAKSIDAN AV ÖVERARMEN

4.BAKSIDAN AV ÖVERARMEN

5. BAKSIDA ÖVERARM, BRÖSTET OCH FRAMSIDAN AV AXELN

STRETCH FÖR FRAMSIDA OCH BAKSIDA ARM

Petra Thorén