Generna styr hur vältränad du blir

Vissa kan lika gärna ligga kvar i soffan"

HÄLSA

Får du aldrig upp flåset?

Förblir dina biceps stora som ärtor hur mycket skrot du än lyfter?

Då har du fått dåliga gympa-gener av mamma och pappa.

Foto: MICKE SÖRENSEN
ONÖDIGT SVETTIGT? En del människor kan träna flitigt men blir ändå inte starkare eller får bättre kondition. Medan vissa soffpotatisar håller sig i konstant fin form. Nu ger forskarna svaret på gåtan: allt beror på generna du ärvt av mamma och pappa.

Forskare i USA, Kanada och England har nu i olika studier kommit fram till att en eller flera gener styr hur pass bra vi tillgodogör oss träning. Det gäller både styrka, uthållighet, kondition och smidighet.

Claude Bouchard vid Penningtons centrum för biomedicin i Baton Rouge, USA, lät 742 personer från 200 olika familjer, hälften vita och hälften färgade, gå igenom ett 20 veckor långt träningsprogram.

Bouchard och hans medhjälpare såg noga till att alla skötte sin träning och sedan mätte de hur stora framsteg deltagarna gjort.

Såna föräldrar, såna barn

Det var stora skillnader i resultaten men inte inom familjerna. Särskilt föräldrar och deras barn lyckades lika bra eller dåligt.

- Jag har länge varit fascinerad av att en del soffpotatisar kunnat hålla sig i samma fina form som personer som tränar regelbundet, säger Bouchard till Washington Post.

- Vår studie visar att det inte har något med ras, ålder, kön, vikt eller något annat att göra. Det som styr allra mest är din familj, dina gener, säger han.

I en studie vid universitetet i York följdes 1 264 personer under sju års tid. Mellan en tredjedel och två tredjedelar av deras träningsresultat berodde på vilken familj de kom från, alltså troligen generna.

Kan hjälpa muskelsjuka

Vilken eller vilka gener som styr vet man ännu inte, men inom tio eller tjugo år tror forskarna att de ska lyckas bena ut det och kanske även lära sig att aktivera de generna.

Då skulle läkarna få helt nya möjligheter att bota eller hjälpa patienter med muskelsjukdomar eller ryggmärgsskador.

Det finns givetvis andra - och mer lättviktiga - områden. Man kan tänka sig att du gör ett gentest på gymmet för att se hur du ska träna och hur mycket.

Tänk att få drömbeskedet: "Du är ett hopplöst fall. Gå hem och lägg dig i soffan igen."

Jon Hansson