Här är den bästa och sämsta hämtmaten

Hälsa tipsar om fallgroparna och guldkornen i hämtmats- djungeln

HÄLSA

Take away-maten är känd för att vara fet och näringsfattig.

Men det finns nyttig hämtmat också.

Foto: ANN-SOFI ROSENKVIST
Ät och njut. Sushi är nyttig hämtmat.

Du känner redan till det. Pizza är inte nyttigt. Det är inte friterade räkor eller hamburgare heller. Ändå står vi där. Någon kväll då och då är det som att kylen, spisen, ugnen och mikron strejkar på en och samma gång. Det går helt enkelt inte att laga kvällsmat hemma.

Både gott och nyttigt

Då sitter telefonnumret till kvarterets pizzeria, kinakrog eller thaitake away-ställe där så lägligt på kylskåpsdörren.

Men ha inte dåligt samvete, hämtmat kan vara både gott och nyttigt. En undersökning gjord av Livsmedelsverket visar att vi får i oss många av de viktigaste näringsämnena och vitaminerna genom just snabbmat som hamburgare och pizza. En 90 grams hamburgare innehåller till exempel mycket järn, protein och zink och osten på en pizza ger oss kalcium och vitamin B12.

Det handlar bara om att veta vad man ska undvika, så håll till godo. Hälsa lotsar dig rätt i hämtmatsmenyerna.

Grillat: Skippa räksalladen

Foto: FREDRIK HJERLING

Kinesiskt: Ris och nudlar är bra

Foto: KATRIN JAKOBSEN

Thai: Undvik den feta jordnötssåsen

Foto: PER BJÖRN

Indiskt: Ta rätter med hela köttbitar

Foto: PER BJÖRN

Sushi: Innehåller flera nyttigheter

Foto: JESSICA GOW

Pizza: Ät inte upp hela själv

Foto: THOMAS JOHANSSON

Anna Bengtsson