Njut av smal mat

HÄLSA

Här är den andra av Hälsas fyra smala veckomenyer.

Den bjuder på bland annat fajitas med avokadosalsa och köttbullar med curry.

Foto: THOMAS JOHANSSON
HAVETS FRUKTER. Laxsoppa med räkor och citrusaioli är en av veckans läckra middagar. Recept hittar du genom att klicka på länken nedan.

Frukostar

Morotsfrukost

Blanda 1 dl morotsjuice med saft från 1 apelsin och 1 citron. Lägg 2 skivor mager (17%) ost på en skiva halvgrovt bröd. Toppa med 3 paprikaringar. Lägg 1 skiva salami på en knäckemacka. Skiva 1/2 tomat och lägg ovanpå.

Frukosten ger 341 kalorier

Nyponfrukost

Häll upp 2 dl nyponsoppa i en djup tallrik. Lägg i 1/2 dl keso och strö över 1 smulad skorpa. Lägg salladsblad och 2 sardiner på en skiva fullkornsbröd. Ät 1 blodgrapefrukt till.

Frukosten ger 347 kalorier

Plommonfrukost

Dela 3 plommon i halvor. Strö på 2 tsk grovt hackade hasselnötter. Ringla över 1 tsk honung. Lägg 2 msk smaksatt keso på en skiva halvgrov formfranska. Lägg en skiva ovanpå. Stek i ett våffeljärn i någon minut. Drick 2 dl äppelmust till.

Frukosten ger 369 kalorier

Mellanmål

Äppelkräm

Skala och skär 1 äpple i klyftor. Koka upp 1 dl vatten tillsammans med 1 msk socker. Lägg i äppelklyftorna och låt dem koka tills de är mjuka. Blanda 2 tsk potatismjöl med 2 msk vatten. Tillsätt redningen i en fin stråle samtidigt som du rör. Låt krämen få ett uppkok. Servera med 1 1/2 dl lättmjölk.

Mellanmålet ger 185 kalorier

Melon och skinka

Servera 200 g honungsmelon tillsammans med 2 skivor rökt skinka.

Mellanmålet ger 107 kalorier

Ciabatta

Lägg en skivad tomat ovanpå en ciabattaskiva. Bred på 1 tsk pesto.

Mellanmålet ger 109 kalorier

Efterrätt

Blåbärspannkaka

Vispa mjöl, salt och hälften av mjölken i en bunke. Tillsätt resten av mjölken och äggen. Häll pannkakssmeten i en smord ugnsfast liten form. Strö över bären. Grädda i 200 grader, cirka 30 minuter. Strö på sockret.

En portion ger 265 kalorier

Persikocoupe

Skär persikorna i klyftor och glassen i skivor. Lägg upp i 4 coupeglas. Blanda ingredienserna till chokladsåsen i en kastrull. Koka såsen så att den blir lite simmig, cirka 5 minuter. Häll såsen över glassen.

En portion ger 195 kalorier

Matsedel för hela veckan

Kristina Eriksson