Hjälp! Har någon sett min mens?

HÄLSA

Aarggh! Den är en vecka försenad - igen!

Utebliven blödning är ett vanligt fenomen. Men det behöver inte betyda att du är gravid.

Här är åtta förklaringar till varför din mens strular.

Foto: IRIS TIITTO
Matvanor. Både om du äter för lite eller för mycket kan din mens rubbas. Det är viktigt att äta näringsrik mat för att hålla kroppens halt med östrogen i balans.

1. Du äter mediciner

Det här beror det på: Det finns flera preparat som kan inverka på menstruationerna. Det gäller bland annat lugnande tabletter och mediciner mot högt blodtryck, lunginflammation och depression.

Så får du mensen tillbaka: Prata igenom din medicinering med din läkare och be, om möjligt, att få byta preparat.

2. Du lever turbulent

Det här beror det på: Stressande händelser som konflikter på jobbet, varsel om uppsägningar, separationer eller flytt kan göra att din mens bestämmer sig för att göra kortare uppehåll.

Så får du mensen tillbaka: Det enda du kan göra är att ta det så lugnt som möjligt och försöka reda upp situationen så gott det går.

3. Du har hormonstrul

Det här beror det på: Olika hälsotillstånd, exempelvis mångblåsiga äggstockar (PCO, polycystiskt ovariesyndrom), kan orsaka glesa blödningar. Det beror på att kroppen har förhöjda halter av det manliga könshormonet testosteron och brist på östrogen och progesteron.

Så får du mensen tillbaka: Om du, förutom oregelbunden mens, har stor kroppsbehåring och lider av fetma kan du ha PCO. Du bör då söka läkarhjälp.

4. Du är träningsnarkoman

Det här beror det på: Om du är ett obotligt träningsfreak, gympar varje dag och äter extremt sunt kan mensen ruckas från sin ordinarie rytm. Enligt British Medical Journal ger den kroppsliga ansträngningen utsöndring av stresshormoner som stör menscykeln.

Så får du den tillbaka: Lägg träningsskorna på hyllan ett tag och försök att ta det lugnt. Ät en balanserad kost och se till att du får i dig nog med energi för att kompensera för träningen. Ta problemet på allvar - det är ett tecken på att kroppen är svårt överansträngd.

5. Du tokstressar

Det här beror det på: Mental stress påverkar din menscykel. Jäkt och stress stör de hormoner som sänder ut signalerna att mensen ska sätta igång. Så om du har almanackan fullklottrad med saker att göra, äter på oregelbunda tider och dessutom röker eller dricker alkohol ökar risken för rubbningar.

Så får du mensen tillbaka: Ignorera inte problemet, utan ta itu med ditt sätt att leva. Avsätt tid för nedvarvning varje dag. Under den tiden ska du koncentrera dig på att bara ta det lugnt - strunta i jobb och rörigt privatliv för en stund! När stressnivån sjunker tillbaka till normalt kommer din mens tillbaka.

6. Du är överviktig

Det här beror det på: Övervikt kan störa dina menstruationer. Om du har ett BMI över 35 finns risk att kroppen lagrar så mycket östrogen i fettdepåerna att hormonerna inte räcker till för att hålla igång menscykeln.

Så får du mensen tillbaka: Sök läkarhjälp för att komma tillrätta med din vikt. I takt med att du går ner kommer mensen och fertiliteten igång igen.

7. Du äter inte tillräckligt

Det här beror det på: Undernäring kan göra att mensen hamnar i obalans eller försvinner helt och hållet. Det beror på att kroppen inte får tillräckligt med energi för att producera östrogen.

Så får du mensen tillbaka: Sluta med alla svältdieter - de gör mer skada än nytta! Hoppa inte över måltider och se till att få i dig näringsriktig mat.

8. Du använder preventivmedel

Det här beror det på: P-piller i höga doser kan göra att din mens upphör. Använder du p-stavar, minipiller och p-sprutor är det ännu vanligare att mensen hoppar omkring och i vissa fall försvinner helt.

Så får du mensen tillbaka: Om det är jobbigt med oregelbunda blödningar bör du byta preventivmedel.

VAD ÄR utebliven

Sara Milstead

ARTIKELN HANDLAR OM