Ät GI-smart och bli piggare

HÄLSA

Hur har du det med GI-värdet i maten?

Den senaste forskningen visar att mat med lågt glykemiskt index gör oss friskare.

Hälsa visar hur du ska äta för att hålla dig slank och sund.

Foto: Börje Thuresson
Färsk frukt har ett lågt glykemiskt index. Ett lågt GI-värde gör att blodsockret stiger sakta.

Glöm kaloriräkning. Nu ska maten bedömas efter sitt GI-värde, glykemiskt index. Glykemiskt index är en metod som anger hur snabbt ett livsmedel höjer blodsockret. Det är också ett indirekt mått på hur mycket insulin som kommer att frigöras.

GI visar egentligen om det handlar om snabba eller långsamma livsmedel. Vitt bröd, till exempel, innehåller snabba kolhydrater som fort bryts ner och tas upp i kroppen.

Blodsockret och insulinproduktionen blir då hög vilket betyder att GI-värdet är högt.

Kolhydrater i grovt bröd bryts däremot ner sakta och tas upp långsamt. Det ger en minskad blodsocker- och insulinstegring, och har ett lågt GI-värde.

Blodsockret stiger sakta

Livsmedel kan vara både snabba och långsamma beroende på hur de processas eller tillagas, om kolhydraterna är tätt sammanpackade, som i pasta eller i hela korn i grövre bröd, eller uppluckrade av tillagning och värme, som vitt bröd och potatis. Pasta och baljväxter är exempel på mat med lågt glykemiskt index och får blodsockret att stiga jämnt och långsamt.

Från början var GI-värdet framtaget för diabetiker som är beroende av att blodsockernivån hålls jämn och låg.

Men även om du inte är diabetiker så har du glädje av att äta efter GI-metoden.

Mat med lågt GI gör dig pigg och alert, och du får både fysisk och psykisk uthållighet.

Bättre fettförbränning

En jämn blodsockernivå gör också att fettinlagringen blir mindre och fettförbränningen bättre. Kroppen stressas inte heller av kraftiga insulinpåslag, vilket gör att risken för att få åldersdiabetes och hjärt-kärlsjukdomar minskar.

Men hur ska man veta vilka livsmedel som har lågt GI?

Nyligen släpptes Hälsokokboken, där flera hälsoexperter ger tips på hur du ska äta för att må bra - utan att göra avkall på god mat. Varje recept följs av en komplett näringstabell och GI-värde.

Bakom boken står Provköket och Anneli Bylund, dietist på Coop Hälsa.

TEST Äter du GI-smart

VAD ÄR glykemiskt index?

Vinn Hälsokokboken

Petra Weiss