Har du fetkoll?

HÄLSA

Fett kan vara väl förpackat. I yoghurt, mellanmål och snabbluncher.

Kan du se skillnad på fettbomb och lightvariant?

Foto: GETTY IMAGES
Spana efter nyckelhål. Pizza eller bakad potatis till lunch? Läs på innehållsförteckningen om du letar smala alternativ. Det är inte alltid lätt att gissa sig till vad som är bäst för hälsan.

Det kurrar i magen och du sticker ned till servicebutiken och köper en yougurt till mellanmål.

Eller en powerbar med fibrer och lite gräddkola till efterrätt? Gott men inte så nyttigt i längden.

I många produkter lurar nämligen fettfällor och sockergruvor. Även i sådant som man kanske tror är okej. Det självklara är kanske inte alltid det rätta. Läs på produktens förpackning eller spana efter Livsmedelsverkets symbol nyckelhålet om du vill vara på den säkra sidan. I annat fall kan du kolla in Hälsas fettbombsguide.

Risifrutti alla sorter eller Mild lättyoghurt med müsli

Foto: kristina nylin

Lightchips eller Mikropopcorn

Chokladpudding eller Yunior fruktyoghurt

Bakad potatis med keso eller Baguette med salami och brieost

Tacoskal eller Tortillabröd

Kexchoklad eller Energibar med kokossmak

Malin Byström

ARTIKELN HANDLAR OM