"Nu ska jag skicka in mitt donationskort"

DJ Mendez hyllar Aftonbladets donations- kampanj

HÄLSA

– Aftonbladets kampanj får mig att tänka till, nu ska jag skicka in mitt donationskort, säger artisten Leopoldo Mendez.

Foto: Sven-Olof Englund
DJ Mendez fyller i kortet.

Artisten Leopoldo Mendez har en 13-årig brorson som är njursjuk och redan fått en njure av sin far. Mendez har tidigare sagt att han ställer upp med en av sina njurar om det behövs.

– Jag skulle lätt donera om hans mammas njure inte passar. Men nu mår han som tur är bättre.

Själv har Leopoldo Mendez inte fyllt i något donationskort – än.

– Det beror nog på att man inte går och tänker på det varje dag, men nu ska jag faktiskt skicka in ett kort. Jag tycker man ska donera om en människa verkligen behöver det. Det kan ju rädda liv, säger han.

445 njursjuka väntar

Håkan Hedman är ordförande i Riksförbundet för njursjuka. I dag väntar 445 njursjuka på en organdonation i Sverige.

– Den här kampanjen är mycket, mycket bra. Situationen är synnerligen allvarlig när det gäller tillgången på organ, så alla sätt man kan göra för att öka tillgången är bra, säger Håkan Hedman.

Han tror att det bästa sättet för att få fler att donera är att dokumentera personens åsikt i frågan.

– Donationskortet måste finnas mer lättillgängligt. Att lägga ut blanketten på nätet, som Aftonbladet gör, är jättebra, säger han.

"Själen sitter inte i kroppen"

Författaren Viveka Lärn har skrivit flera böcker om barn i sjukhusmiljö, bland annat om en pojke som får ett nytt hjärta:

– Jag hoppas verkligen att kampanjen går bra, det kan egentligen bara bli bättre. Det är ju så att folk vill donera, men det blir inte av eftersom det inte finns något fungerande system, säger hon och fortsätter:

– Jag har själv tagit ställning och säger ja till donation, jag tror inte att själen sitter i kroppen.

Folk tänker till

Ulrika Lorentzon, projektledare på Livet som gåva – en ideell organisation som har som mål att öka kunskapen om transplantation och donation – välkomnar all information om donation.

– Det här är jättebra. Det är alltid många som hör av sig till oss när media uppmärksammar donationsfrågan.

– Jag tror på innötningsprincipen. Aftonbladets kampanj bidrar till att göra frågan synlig igen. Det gäller att upprepa och upprepa för att få folk att tänka till, säger Ulrika Lorentzon.

Frida Johansson