Ät mer lax och få fetbalans

Har du bra balans på dina fetter? Vi i Sverige äter för lite fet fisk och för mycket margarin, enligt nya rön. Hälsa hjälper dig att få hälsosammare balans på fettet.

Foto: Morgan Norman
HÄLSA

Tidigare har man mest talat om faran med att äta för mycket mättat fett, som bland annat finns i mejeriprodukter och kött. Nu uppmärksammas risken med att få i sig fel proportioner av de fleromättade fetterna omega 3 och omega 6.

De flesta av oss äter nämligen för lite av omega 3 – som finns i fet fisk och rapsolja – och för mycket av omega 6 – som finns i majs- och solrosolja.

Ökad risk för bröstcancer

– Trenden nu är att vi i västvärlden får i oss mycket omega 6. Det beror främst på att vi äter för mycket mjuka margariner som innehåller majs- och solrosolja, säger Elisabet Wirfält, nutritionsepidemiolog vid Malmö Kost Cancer, en befolkningsstudie vid Lunds universitet.

Äter vi mer fisk och mindre margarin med majs- och solrosolja får vi nyttigare balans på fettet i kroppen, visar ny forskning.

Det tycks som om en obalans mellan de här fettsyrorna kan öka risken för bröstcancer, visar Elisabet Wirfält i en ny studie.

– De kvinnor som åt mycket omega 6 hade större risk att få bröstcancer. Det är möjligt att för mycket omega 6 även kan öka risken för tjocktarmscancer. Det förefaller som om denna obalans kan betyda mer för cancerrisken än den totala mängden fett i maten, säger hon.

I Malmö Kost Cancer-studien har 28 000 Malmöbor undersökts och fått berätta om sina matvanor. Av dem valdes drygt 900 kvinnor ut, som var äldre än 50 år, i en första separat bröstcancerstudie. Nära 240 av dem hade bröstcancer.

Man tittade särskilt på hur mycket kvinnorna åt av olika sorters fetter.

– Vi fann då att de kvinnor som hade bröstcancer åt mer omega 6-fett jämfört med de andra kvinnorna.

Kan ha skyddande effekt

En hypotes bakom risken för bröstcancer är att obalansen mellan omega 6 och 3 påverkat omsättningen av östrogen på ett skadligt sätt. Det är också möjligt att härskningsprodukter från de fleromättade fettsyrorna kan skada cellernas arvsmassa.

– Man har i djurstudier sett att mycket omega 6 ökar risken för brösttumörer, men även att mer omega 3 kan ha skyddande effekt, säger hon.

VAD ÄR omega 3 och omega 6?

De är så kallade essentiella, livsnödvändiga, fettsyror som kroppen inte kan tillverka själv utan tillförs med maten.

Ät mer av

Det är viktigt att ha bra balans mellan de båda livsnödvändiga fettsyrorna omega 3 och omega 6. Här är några exempel på mat med bra respektive dålig balans.

11 sätt att få bättre fettbalans i kosten

Ann-Cathrine Björnör Carlsson

ARTIKELN HANDLAR OM