Kan kosttillskott vara farliga?

HÄLSA

Jag är en kvinna på 29 år som äter en balanserad vegetarisk kost och anstränger mig för att äta varierat. Med vår stressade livsstil känns det ändå svårt att få i sig allt man ska. Har därför valt att komplettera med följande vitamin- och mineraltillskot

t: C-vitamin, E-vitamin, kalcium, magnesium, coenzym Q10, chlorella och betakaroten. Använder också ett proteintillskott som jag äter efter träningen fyra gånger i veckan. Finns det någon fara med att äta alla dessa kosttillskott? Är min kombination bra?

Foto: GETTY IMAGES
Vitaminkick. Många äter kosttillskott av olika slag. Men behöver vi dem egentligen?

Svar: Inget essentiellt näringsämne kan ersätta ett annat, vi behöver tillräckligt av samtliga. Som vegetarian är det svårare att täcka behovet av fullvärdiga proteiner och vissa mikronäringsämnen, ofta främst kalcium, zink, selen, järn och vitamin B12. Du borde bredda ditt intag av kosttillskott. Undersök din järnstatus (Hb- och ferritinanalys). Vid bra status ska du inte tillföra extra. Eftersom du äter mycket grönt får du i dig antioxiderande cellskyddande komplex av fettlösliga karotenoider (inklusive betakaroten) och vattenlösliga flavonoider. Kosttillskott med betakaroten är därför inte så viktigt. Fortsätt med proteindrinkarna.

I princip kan alla normalt helt ogiftiga ämnen (även livsnödvändiga vitaminer och andra näringsämnen) ge skadeverkningar om de intas i extrema mängder. Vattnet är vårt viktigaste näringsämne som blir livsfarligt om vi dricker enormt stora mängder på kort tid. När det gäller vitaminer och andra näringsämnen handlar det också om dosfrågan eller vilka mängder vi intar. Tyvärr har många dolda brister av olika vitaminer och andra mikronäringsämnen. Något som naturligtvis inte är bra för folkhälsan. Vi ska sträva efter att täcka våra behov av alla näringsämnen. Följer man expertisens rekommendationer finns det bara fördelar och risken för överdoseringar är närmast obefintlig. Nu är det stor skillnad på vitaminer och vitaminer. Vattenlösliga vitaminer är uttalat ogiftiga även vid väldigt höga intag. Fettlösliga A- och D-vitaminer fungerar mer som hormoner i kroppen och kan ge svåra biverkningar vid långvariga överdoseringar - något som i allmänhet är välkänt.