Ät dig frisk med matpyramiden

Så här ska du äta enligt nya metoden

1 av 2
HÄLSA

Kostcirklar och tallriksmodeller...

Det finns många idéer om hur vi bör äta.

Nu lanseras ett helt nytt koncept - den hälsosamma matpyramiden.

Det nya med den här modellen är att den bygger på stora vetenskapliga studier.

- Det gäller de senaste rönen om vad vi ska äta för att må bra och förebygga hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och vissa cancersjukdomar, säger den amerikanske näringsforskaren Walter C Willett i sin bok "Eat, drink and be healthy". Han står bakom den nya matpyramiden.

Det nya är också att han har med daglig motion och viktkontroll som bas och botten i pyramiden.

- Ha koll på din vikt. Att inte gå upp i vikt är bästa sättet att främja hälsan, säger han.

Så här anser Walter C Willett att vi ska äta för att få bättre hälsa:

1. Välj mat mer aktivt,

var kritisk och granska vad maten innehåller när det gäller fett, kolhydrater och protein. Lär dig skilja på olika fetter, proteiner och kolhydrater. De är inte likadana. Titta på näringsdeklarationen, till exempel vilket fett och hur mycket socker produkten innehåller.

2. Leta efter produkter med hela korn

eller fullkorn (långsamma kolhydrater) och som är så lite bearbetade som möjligt, till exempel fullkornsbröd, fullkornspasta och brunt ris. Kolhydrater på hela korn smälts långsammare, håller blodsockret på jämnare nivå och gör att man känner sig mätt längre. De innehåller även mer vitaminer och mineraler.

3. Ät sällan vitt bröd

, vitt ris, sötsaker - och potatis. De produkterna innehåller snabba kolhydrater, som får blodsockerkurvan att snabbt svänga upp och ner.

4. Ät mer av det nyttiga enkelomättade och fleromättade fettet

som finns i fiskfett och vegetabiliska oljor som olivolja, rapsolja, linfröolja och även i avokado och nötter. Walter C Willett varnar för att jakten på fettsnåla produkter kan göra att vi istället äter för lite fett. Det är det onyttiga mättade fettet i till exempel rött kött och i feta mejeriprodukter, som smör, som vi ska se upp med.

5. Undvik att äta härdat fett.

Undvik produkter med härdat eller hydrerat vegetabiliskt fett, så kallat transfett, som finns i till exempel kakor, chips, pommes frites, mikrovågspopcorn och snabbmat.

6. Glöm inte frukt och grönt.

Ät mycket frukt och grönsaker.

7. Drick måttligt med alkohol

(en drink för kvinnor och upp till två för män om dagen). Börja dock inte med alkohol om du inte använt det tidigare.

8. Ät mer vitaminer.

Ta en multivitamintablett om dagen - för säkerhets skull.

9. Välj nyttigare protein

som finns i bönor, linser, frön, nötter, fisk, kyckling och ägg. Ägg innehåller visserligen kolesterol, men liten mängd mättat fett och nyttiga näringsämnen som folsyra och B-vitaminer.

”Studien har kritiserats”

Pyramiden

Ät sparsamt med smör.

Ann-Cathrine Björnör Carlsson