Ät ägg i påsk

Frossa i helgen är helt okej

HÄLSA

Frukostägg hinner vi knappt äta längre.

Men i påsk har vi tid.

Under påskveckan äter vi dubbelt så mycket ägg som annars.

Foto: Sara Ringström
Näringsrikt. Ett normalstort ägg väger 58 gram. Det innehåller tio procent av dagsbehovet av protein, järn, vitamin A och B (riboflavin) och är dessutom rikt på vitamin D.

Under några intensiva timmar på påskafton äter vi upp till sex miljoner ägg i timmen, sägs det.

– Äggkonsumtionen ökar då från cirka ett tusen ton till cirka två tusen ton per vecka. Till påsk är det fortfarande gammal tradition att äta ägg, säger Anna Carlström, vd för branschorganisationen Svenska Ägg.

Ägg innehåller relativt mycket kolesterol. Hur många ägg kan vi äta i påsk utan att riskera hälsan?

– Är man frisk så kan man i princip äta så många ägg man tycker man mår bra av till påsk. Annars kan tre–fyra ägg i veckan vara lagom, säger Heléne Enghardt Barbieri, nutritionist vid Livsmedelsverket.

”An egg a day”

I USA säger organisationen för hjärtläkarna att ”an egg a day is okay” – alltså att ett ägg om dagen är okej normalt.

Vi äter dock färre ”egenlagade” ägg än tidigare. Orsaken är stress och tidsbrist, anser Anna Carlström.

– Vi hinner inte koka ägg till frukost, baka sockerkaka eller laga pannkakor till vardags. Ägg äter vi när vi har tid, på helgen eller på hotell. Däremot används mer ägg i färdigrätter än tidigare.

Nu finns ”guldägg”, som innehåller antioxidanter och som gör gulan gulare av tillsatt algmjöl i fodret. Är inte ägg tillräckligt nyttiga som de är?

– Jo, ägg är rika på näringsämnen – utom på C-vitamin. Det finns även ”omega 3-ägg”. Då har hönorna ätit foder med linfrö och fiskfoder som innehåller den nyttiga fettsyran omega 3, säger Anna Carlström.

I USA kallas det ”designade ägg” eller ”ägg med specialitet”. Där finns ägg som till exempel har lägre kolesterolhalt, lägre mättat fett eller som är pastöriserade.

3 sanningar om påskägg

Foto: Börje Thuresson

Äggande fakta

Ann-Cathrine Björnör Carlsson