”Jag ska stötta – men det är ni som får göra jobbet”

Ett ögonblick, Teresa Hoikkaniemi, som är FIMPA!-sajtens nya sluta-röka-coach….

HÄLSA
Foto: FRIDA LENHOLM

Har du själv rökt?

- Ja, jag har feströkt, men jag slutade för fem år sedan för det smakade så illa i munnen när man vaknade morgonen efter. Eftersom jag inte var beroende var det inte särskilt svårt att sluta, även om det var motigt på de första festerna utan cigaretter. Nu när jag inte feströker känner jag mig mycket piggare och fräschare dagen efter.

Vad gör en tobaksavvänjare?

- Jag hjälper dem som vill sluta med tobak att hitta sin metod. Ett vanligt missförstånd är att jag har den magiska knappen som gör dig tobaksfri på ett smärtfritt sätt. Men det är inte jag som kan göra folk tobaksfria, det är hon eller han som vill sluta som bär huvudansvaret. Jag finns till för att stötta, bolla tankar och idéer.

Hur slutar man röka?

- Det finns inget enkelt svar på den frågan, utan det är väldigt individuellt. Alla bör hitta sin egen väg, beroendet ser så olika ut. Den metod som passade din granne kanske inte passar dig. Det största misstaget du kan göra är att jämföra dig med andra som har slutat röka.

Vilka är fällorna?

- Festsituationer, att du går för fort fram och att du inte är riktigt förberedd och motiverad.

Hur gör man för att sluta på riktigt?

- Du ska vara motiverad och se att fördelarna med att sluta väger över rökningens fördelar. Fundera över vad rökningen står för i ditt liv. I vilka situationer röker du och varför? Se till att du får det stödet du behöver - stöttande kompis, tobaksavvänjare eller sluta röka-linjen. Om du får abstinensbesvär av att sluta röka ska du försöka hitta rätt hjälpmedel, som nikotinläkemedel eller zyban. Lär dig vad som händer i kroppen när du slutar. Ett enkelt råd är att motionera, äta många små måltider och dricka mycket vatten för att minska abstinensen.

Hur ska jag tänka om jag misslyckas med rökstoppet?

- Ge inte upp. Det brukar i genomsnitt ta tre till fem försök innan man slutar röka helt. Analysera istället erfarenheten. Vad funkade? Vad fungerade inte? Vilka situationer var svåra? Vad kan du göra för att undvika att hamna där igen? Ju fler gånger du försöker sluta röka, desto närmare kommer du tillfället när du verkligen lyckas.

Terri Herrera Eriksson ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM