Du mår bättre redan efter 20 minuter

...men det blir också jobbigt för kroppen

HÄLSA

Sluta röka - ja, det självklart jättebra för hälsan.

Redan efter 20 minuter lugnar sig pulsen.

Men precis när du fimpat kan det också hända en hel del i kroppen som till och med får dig att må dåligt.

Negativa fysiska effekter av att sluta röka

Vissa kan sluta röka eller snusa utan några abstinensbesvär och börjar känna av de positiva effekterna med en gång. Andra kan känna besvär i flera månader eller år.

De som klarar sig bäst är de som förberett sig noga innan de slutat röka. Styrkan i motivationen avgör hur du upplever abstinensbesvären. Skillnaden kan också bero på att en del människor har ett starkare fysiologiskt beroende än andra, vilket gör abstinensen svårare.

Blodtrycksfall

Yrsel, frånvarokänsla, huvudvärk och trötthet. För den som redan har lågt blodtryck blir sänkningen ofta ett problem.

Det här gör du åt det:

Besvären kan mildras genom att dricka mycket vätska. Ökad motion och rörelse ökar cirkulationen och höjer blodtrycket.

Blödande tandkött och munblåsor

När nikotinet inte längre drar samman blodkärlen i munnens slemhinnan kan det hända att tandköttet blöder. Munblåsor kan vara ett annat besvär vid rökstopp.

Det här gör du åt det:

Blir besvären med blödande tandkött långvariga bör du vända dig till en tandläkare (eller tandhygienist. Enzymtandkräm brukar lindra munblåsor. Du kan använda den som salva direkt på blåsorna. Idag finns även munsköljmedel som ger en bedövande effekt, prata med din tandhygienist.

Hudreaktioner

Utslag kan blossa upp, särskilt hos dom som tidigare har haft problem med eksem.

Det här gör du åt det:

Använd salvor, exempelvis receptfri kortisonsalva, och annat klådstillande medel.

Koncentrationsstörningar:

Under den första tiden som rökfri kan du ha svårt att koncentrera dig på dina uppgifter.

Det här gör du åt det:

Förebygg genom att sluta röka när du är långledig. Ät regelbundet och se till att du håller blodsockret på en jämn och fin nivå.

Luftvägsbesvär

Hosta och slembildning blir ibland värre just när du har slutat röka. Det beror på att flimmerhåren växer och att slemhinnorna är irriterade. Under en övergångstid händer det att mottagligheten för luftvägsinfektioner ökar.

Det här gör du åt det:

Det mesta är övergående, men får du luftvägsinfektioner eller ökade astmatiska besvär ska du kontakta läkare. Undvik de som är förkylda, hjälp ditt immunförsvar att återhämta sig.

Magbesvär:

Vissa får magproblem vid rökstopp. Det beror på att nervsystemet anpassar sig för att fungera utan nikotin. Det vanligaste problemet är förstoppning.

Det här gör du åt det:

Ändrade matvanor med fiberrik kost som frukt, grovt bröd och grönsaker brukar hjälpa.

Nedstämdhet:

De flesta känner stort röksug efter att ha slutat. I början går det bra, men efter några veckor när nyhetens behag har gått över och omgivningen inte är lika intresserade av ditt rökstopp, kommer ofta tristessen. En anledning till nedstämdhet kan även bero på att man känner av bristen på lyckohormonet dopamin. Detta är helt normalt och hormonbalansen stabiliseras på ett par månader.

Det här gör du åt det:

Motivera dig på nytt och belöna dig med något som du har längtat efter. Hitta någon att prata med om dina känslor, du är inte ensam om att känna så här.

Oro och irritation

Irritation är det vanligaste besväret under rökavvänjning. Förklaringen är tillfällig sänkning av blodsocker och att nikotin har en dämpande effekt på känslocentrum. När effekten upphör får många svårt att kontrollera sina känslor.

Det här gör du åt det:

Nikotinplåster, tuggummin eller liknande kan lindra besvären. Ät regelbundet och håll blodsockret stabilt.

Sömnstörningar och trötthet

Trötthet och sömnbehov ökar hos några, medan andra får svårigheter att somna och sover oroligt. Det beror på att du känner av ökad stress i kroppen.

Det här gör du åt det:

Nikotinplåster som sitter på över natten kan ge mardrömmar. Lär dig avslappning. Ta en dusch före sänggåendet, bädda med rena lakan och se till att det är svalt i sovrummet. Om besvären är svåra kan du behöva insomningstabletter under en övergångsperiod.

Viktökning

Rökstopp leder till viktökning hos 80 procent. Tobaksrökning ökar energiomsättningen i kroppen och nikotinet höjer blodsockernivån och dämpar hungern. Däremot går man sällan upp särskilt mycket. Den genomsnittliga viktökningen är 2,3 kilo under det första rökfria året.

Det här gör du åt det:

Motionera och ät tätare, men mindre, måltider. Kom ihåg att det finns många metoder för att gå ner i vikt, men inga metoder som botar de skador som fortsatt rökning ger.

Källa: www.tobaksfakta.org.

Terri Herrera Eriksson ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM