Ska man undvika träning under mens?

Sjukgymnasten Cecilia Fridén chattade med läsarna om träning och hormoner

HÄLSA

trollet: Känner mig alltid så tung och klumpig före mens, har alltid trott att det beror på att jag samlar på mig vatten...tror du att det kan beoro på hormoner istället? Vad ska jag göra åt det?

Cecilia Fridén: Hej. Det stämmer att man samlar på sig vatten innan mens och det är beroende av hormonvariationerna. Det bästa är att försöka träna och leva som vanligt. Träning kan minska besvären. Om man har stora problem med PMS kan man söka hjälp för det och medicinera men då skall man ha mycket besvär. Det bästa rådet jag kan ge är att fortsätta att leva så normalt som möjligt och vara fysiskt aktiv. Cecilia

frida: När är det bäst att träna med tanke på menscykeln?

Cecilia Fridén: Hej! Vi har fortfarande inte hela svaret på detta. Det finns teorier om att det skulle vara bäst att lägga tonvikten på styrketräning under de första två veckorna av menstruationscykeln, dvs från mens och fram till ägglossning. Under de två sista veckorna skulle det då vara bättre att träna kondition. Det pågår studier i Umeå som undersöker detta. Det skall bli spännande att se resultatet från den studien. Många kvinnor mår sämre under veckan innan mens och tycker att det är tyngre att träna då. Det är bra att lyssna på kroppen. Jag vill dock upprepa att fysisk aktivitet ofta kan göra att man mår bättre. Cecilia

Linda: Är speciell typ av träning bra under olika delar av månaden?

Cecilia Fridén: Hej! Det pågår forskning kring detta. En studie har visat att de som la tonvikten på styrketräning under de två första veckorna av menstruationscykeln fick den största styrkeökningen jämfört med de som spred ut styrkepassen jämt över menstruationscykeln. Även kvinnor har hormonet testosteron som är ett uppbyggande hormon. Hos kvinnor är hormonnivån som högst under ägglossning och kanske är det då som man har som störst effekt av styrketräning. Cecilia

kaarin: Hej, finns det något en vanlig motionär ska undvika i samband med mens? Ska man helst ta det lugnt då eller?

Cecilia Fridén: Hej! Nej, jag tycker inte att man bör undvika något under mens. Naturligtvis skall man lyssna på sin kropp men man vet att både PMS besvär och menssmärtor blir bättre av motion. Några av våra studier har visat att man har en något sämre balans under veckan innan mens och under de första dagarna av mens. Detta skulle kunna göra att man har lättare för att skada sig under den här perioden. Förändringarna är dock så små och skaderisken så liten att en motionär inte behöver tänka på det. Det kan dock vara bra att lägga in balans och koordinationsträning i sin vardagliga motion, tex motionsgympa. I övrigt kan det kanske vara vissa motionsformer som inte känns ok, tex simning. Men med dagens menssydd finns det egentligen inget som hindrar det heller. Cecilia

: Är det sant att tung benpress skulle höja produktionen av tillväxthormon och isåfall varför?

Cecilia Fridén: Hej! Tyvärr ligger detta lite utanför mitt kunskapsområde och jag kan inte svara på den frågan. Jag hoppas att du kan få svar på din fråga på annat håll. Cecilia

anna: Jag arbetar som instruktör i spinning och efter en klass blir jag alltid glad och "hög" på endorfiner, jag har alltså mer energi och brukar passa på att styrketräna ett pass efter spinningen. Ska jag fortsätta med det eller lurar endorfinerna kroppen som kanske är mer sliten en jag upplever?

Cecilia Fridén: Hej! Det var en bra fråga. Det finns forskare som menar att man inte skall träna styrka och uthållighet av samma muskelgrupp vid samma tillfälle eftersom styrketillväxten inte blir den samma då. Jag vill inte avråda från styrketräningen men du kanske inte skall träna ben direkt efter ett hårt spinningpass. Om du går ut och kör överkropp och armar är det väl bra att passa på när energin finns där. Det är även viktigt att du ger kroppen chans till återhämtning efter ett sådant pass. Cecilia