”Viktnedgång är enkel matematik”

Läs chattet med hälsoprofilen Kari Jaquesson.

HÄLSA

Kari Jaquesson säger: Hei! Da er jeg på plass og håper jeg får masse spørsmål. Jeg kan ikke skrive svensk, desverre (kan snakke det, men ikke skrive det) så jeg håper det blir forståelig likevel! :-) Kari

Annika säger: Hej! jag brukar gå morgonpromenader innan frukost för att förbränna så mycket som möjligt. Lite protein brukar jag käka innan för det har jag läst är bra, men hur är det med tuggummi? Kan man ta 2 sockerfria tuggummin eller förstör det förbränningen?

Kari Jaquesson säger: Hei! Du forbrenner neppe MER ved å gå før frokost,men det er selvsagt mer behagelig å gå uten for mye mat i magen så sånn sett er det greit å trene før frokost. Skal du gå langt anbefaler jeg deg å ta noe lett før du går, en frukt eller litt protein, det spiller ingen STOR rolle.

2 tyggegummi vil ikke ha noen innvirkning på forbrenningen! :-)

Elsa säger: Jag har så himla svårt att hitta en träningsform som passar mig. Hatar att styrketräna och springa, men gillar att vara ute. Skulle behöva hitta något som ger mig bättre kondition - har du något tips?

Kari Jaquesson säger: JA! Prøv stavgang!(Nordic Walking) Det å gå med staver gjør at du trener hareder uten egentlig å merke det. Du kan gjøre det både i naturen og i byen (med gummiknotter på stavene) og du får brukt masse viktige muskler i overkroppen i tillegg til bena. Det aller beste er å gå i kupert terreng. :-)

Tina säger: Vad är det enklaste sättet och effektivaste att få en platt mage?

Kari Jaquesson säger: Hmmm - det der et vanskelig spørsmål. Hva er en flat mage? Er det en sånn mage som unje piker har før de har fått barn? En mage der huden ikke har blirr strukket i det hele tatt? Det er forskjell på en pikemage og en kvinnemage. MEN: Her er cluene: Det er fett på magen og/eller slappe muskler i magen og i kjernen (coremusklene) som avgjør. Ta et grepa tak rundt fettet på magen. Er det en real ring vet du at du kan redusere fettet på kroppen generelt (punktslanking går ikke) Svar: Kondisjonstrening + smartere spising.

Slappe muskler: Tardisjonelle mageøvelser på apparater eller matte (situps osv) men også CORE trening (planken osv..) I tillegg er det viktig med god holdning. Stå oppreist med "høy" brystkasse. Vær bevisst holdningen og du vil trene magemusklene hele tiden. Husk at når man har vært gravid og/eller veldig overvektig blir huden strukket og det er mindre "skjold" på magen. Lykke til!

Oliver säger: Jag har ett annat problem, jag äter 3 ggr om dagen (frukost, lunch, middag) kör spinning (50-60 min) 2 ggr i veckan, body pump 2 ggr i veckan samt Core 1-2 ggr i veckan. Istället för att få muskler så går jag ner i vikt, jag gör inget annat än äter hela tiden. Vad skall jag hitta på????

Kari Jaquesson säger: Hei!Du trener jo musklene dine, men ikke med en sånn type trening som får musklene til å vokse. For å få MER og STØRRE muskler trenger du tyngre styrketrening enn det du får på en BodyPump klasse. Jeg anbefaler deg å få satt opp et styrketreningsprogram med tunge vekter i samarbeid med en trener. I tillegg kan du få sjekket om du trenger å øke inntaket av proteiner i kosten. Muskler kan kun bygges av protein. Karbohydrater er bensin til musklene. 3 ganger per dag er litt lite mat. Har du dårlig tid kan jeg anbefale deg å spise nøtter & litt frukt som mellomåltid 1-2 ganger per dag i tillegg. NB: Fortsett med kondisjonstreningen - den viktigste muskelen er tross alt hjertet - men vurder tung styrketrening i stsdet for/i tillegg til Bodypump.:-)

cs säger: Hej, jag skulle behöva tips på träningsformer som funkar även om man har migrän. Jga har det flera gånger i veckan, och all träning jag har testat gör det bara värre.

Kari Jaquesson säger: Hei!Beklageligvis vil det være vanskelig for meg å kunne gi veldig konkrete råd da jeg ville ha trengt vesentlig mer informasjon, men det virker logisk å starte "mykt" altså med trening som ikke har så høy itensitet: tai Chi, klassisk yoga, promenader i moderat tempo. All økning i intensitet øker blodtrykket og det kan være det som slår ut. Ikke tren for hardt og for lenge må bli mitt råd. Tenk også på at du vil være bedre rustet ved å holde blodsukkeret ditt stabilt under hele dagen. :-) Kari

Hanna säger: Vilket slags bröd rekommenderar du? Det finns ju en uppsjö med fullkornsbröd idag,men alla är förmodligen inte så nyttiga..är knäckebröd nyttigast?

Kari Jaquesson säger: Knekkebrød er SUPERT! Det er jo ikke sånn at man må spise det groveste til alle måltider, men i hovedsak. Jo tyngre et brød er jo grovere er det - enkelt og greit. Jeg kjenner ikke de svenske brødnavnene så jeg kan ikke anbefale særskilt.

Anna säger: Hej! Jag skulle behöva gå ner ca 5-8 kg. Tycker att jag äter ganska bra, rider två dagar i veckan - men inget händer. Vad ska jag göra? Jag är inte typen som går med i Viktväktarna.

Kari Jaquesson säger: Vekttap er ren matematikk: For å gå ned i vekt må det du spiser tilsvare MINDRE energi enn det du forbruker. Legg til 1 times gange per dag - se opp for helgene, mange er "duktiga" i uken, men så er det full jubalong i helgen og da er man like langt!

sudden säger: Hur mycket förbränner jag vid 30 min jogg? Jag är 187 cm väger 90 kg. Joggar 3 ggr i veckan ca 30 min varje gång, kör dessutom lätt styrketräning i hemmet 2 ggr i veckan. Är detta tillräckligt för att minska i vikt ?!

Kari Jaquesson säger: Det kommer helt an på hvor mye du spiser! Treningsopplegget ditt ser veldig bra ut! Har ikke tid til å regne ut kaloriforbruk nå, dessuten vil hastighteen på joggingen har mye å si. Om man løper 7 km i timen eller 11 er det ikke det samme. Uansett: Bra jobbet - se opp for kosten! :-)

Jojo** säger: Jag skulle behöva gå ner 15 kg ,äter helt ok nu men håller på att bättra det nu! rider 7 dar ivecka plus att jag driver eget stall men vågen visar inte någon minskning!

Kari Jaquesson säger: Jeg kan ikke så mye om ridning, men er det ikke hesten som jobber hardest? Bra at du har forbedret kosten, legg til mer trening (ikke ridning) så vil du nok se resultater. IKKE vei deg oftere enn 1 gang i uken og ta mål på lår, midje, rygg osv for å tracke resultatene der også!

Jen säger: Funkar verkligen "ät ofta och lite"?

Kari Jaquesson säger: JA!

kalle säger: Hur bra är riktiga situps? Och hur gör man dem

Kari Jaquesson säger: Ligg på rygg, gjerne med hendene under hodet. Bøy knærne, ikke fest føttene under noe, de er på gulvet. Krøll sammen magemusklene slik at du hever overkroppen litt opp fra gulvet. Ikke lag dobbekthake, men prøv å holde nakken "nøytral". Pust ut når du løfter (crunch'er) og inn når du senker. Ikke løft så høyt at korsryggen forlater gulvet.

Kari Jaquesson säger: Oj - glemte å si hvor bra situps er: De er bra, men ikke nok til å trimmen hele magen effektivt!

Maria säger: Vad är hälsosamt att äta mellan målen förutom frukt?

Kari Jaquesson säger: Hei Maria! Mellommåltidene bør være balanserte de også - se listen over de mellommåelen gjengen min spiste. Er det bare 1 time til middag og du "dør" av sult er en frukt OK, men dersom man spiser ca hver 3 time skal man ikke spise noe mellom måltidene. Et mellommål for en som slanker seg og en som ikke slanker seg er bare mengden. Slanker du deg? 30 gr grovt brød 30-45 gram pålegg, en morot, 1 paprika, 1 klibrød (eller 5-6 nøtter) pluss noen eplebåter er et eksempel.

Moderator säger: Nu kommer sista frågan.

Tina säger: Pilates är detta ett bra sätt att träna på? Är det lika bra som de säger att det är?

Kari Jaquesson säger: He-he - mange tror nok at alle filmstjernene som promoteter Pilates er tynne som spagetti pga av den treningen, men det er nok heller fordi de ikke har vært mette de siste 15 årene. Kakestykkene sine har de nok forbrent på tredemøllen. Når det er sagt er Pilatestrening bra for å lære kroppen å kjenne samt for å få kontakt med "CORE musklene"sine. Jeg er ingen stor fan, liker best mer vigorøs trening selv, men ser at mange har stor glede av Pilates. Noen forbrenning av valør får du ikke, men det er jo ikke alltid det som gjelder?

Nå skal jeg takke for meg! Det har vært gøy. Vil minne om at boken min "10 minutter til en sprekere kropp" kommer på svensk i Januar! Masse 10 minutters treningsprogram som du kan følge! TAKK FOR NÅ! :-D Kari flere tips: www.tvnorge.no/slankekrigen

Moderator säger: Tack Kari Jaquesson för din tid - och tack alla som har chattat!

ARTIKELN HANDLAR OM