”Det finns inga kolhydrater som man måste äta”

Läkaren Annika Dahlqvist chattade med läsarna

HÄLSA
Foto: Lars Rosengren
Annika Dahlqvist.

Annika Dahlqvist säger: Hej! Jag heter Annika Dahlqvist, allmänläkare som rekommenderar en kost med mindre kolhydrater (Socker och stärkelse. Stärkelse finns framför allt i potatis, bröd, pasta, gröt, ris och majs). I stället rekommenderar jag att man äter mera av narturligt fett, framför allt animaliskt, med dess blandning av mättat och omättat fett. Denna kost gör oss smala och friska.

kickilina säger: Hej Annika! Jag har ätit LCHF kost (lite kolhydrater mer fett) sedan 20 november 2006. Jag har gått ner i vikt och sluppit diabetesmedicin. Trots det goda resultatet så skakar min dietist på huvudet och menar att man måste äta kolhydrater (60% av kosten)för att må bra. Men jag mår ju bra har jag svarat nu slipper jag ju medicin. Dietisten tycker att det är bättre att äta alla dessa kolhydrater ändå och menar på att det finns ju insulin om jag skulle behöva. Vad tycker du om detta? Tack för att du har upplyst mig om fördelarna med fettrik kost.

Annika Dahlqvist säger: Dietisterna har fått lära sig av professorerna att vi ska äta mycket kolhydrater. De påstår att det är grundat på vetenskap och beprövad erfarenhet. Ingen har dock kunnat visa de vetenskapliga studier som visar att vare sig diabetiker eller andra blir friskare av så mycket kolhydrater och så lite fett som deras kostråd innebär.

Så deras kostråd saknar vetenskapligt underlag, oavsett vad de säger.

lina säger: Hej Annika. Jag har högt kolestrolvärde, 7, äter ingen medicin för det. Kan jag äta den här kosten ändå? Är 51 år.

Annika Dahlqvist säger: Högt kolesterolvärde (fast 7 är inte särskilt högt) innebär ingen större risk för hjärtsjukdom än ett lägre värde.

Det finns inte visat att en kost med mera naturligt fett höjer kolesterolvärdet. Det är bara vad pofessorerna säger. Jag kan inte tänka mig att de tror på det själva, eftersom det är klart vetenskapligt visat att det inte är så.

Det är alltså perfekt att äta denna kost, LCHF, även när man har högt kolesterolvärde. Denna kost minskar risken för hjärtsjukdom eftersom den ger lägre blodsocker och lägre insulin. Det är högt blodsocker och högt blodinsulin som ger ökad risk för hjärtsjukdom.

Dessutom ökar margarin risken för hjärtsjukdom, eftersom det är kemiskt förändrade fetter som inte är naturliga för människan och orsakar inflammation i blodkärlen vilket ger förkalkningar så småningom.

Även de vanliga matoljorna majsolja och solrosolja ökar risken för hjärtsjukdom, eftersom deras höga halt av omega 6 är inflammationsframkallande.

Jesus säger: Om den här teorin om att fettrik kost ska få en att gå ned i vikt stämmer, varför går då så många upp i vikt av just fet mat? Förklara för mig hur detta skulle vara skillnad, för det förstår inte jag. Alla amerikaner (och andra såklart) som käkar på McD varje dag- varför går de inte ned i vikt?

Annika Dahlqvist säger: Man måste också dra ner på kolhydraterna om man ska gå ner i vikt. Om man startar med denna kost så märker man att man blir mätt längre och därör inte behöver äta så mycket och så snart igen.

jag säger: Vilken kost (hur mycket osv) rekommenderar du att man äter när man är gravid? Jag har BMI 35 (vid inskrivning) och är nu i vecka 33. Jag har gått upp 10kg och vill helst inte gå upp så mycket mer.

Annika Dahlqvist säger: Som gravid tycker jag att man bara ska äta en modifierad LCHF. Cirka 40-60 g kolhydrater per dygn. Man behöver inte gå ner så mycket i vikt under graviditet, Det kan man göra vid annat tillfälle i livet.

sandra säger: Hej Annica. Det finns inga risker med att äta lite kolhydrater?

Annika Dahlqvist säger: Nej, det är riskfritt. Det finns inga kolhydrater som man måste äta. Det finns en myt att hjärnan behöver kolhydrater. Men hjärnan behöver ett normalt blodsocker, och det ser kroppen alltid till att den har. De enda som får för lågt blodsocker är insulindiabetiker som har injicerat för mycket insulin.

Om kroppen inte får kolhydrater att göra blodsocker av så gör den det av protein och fett i maten. Det står i alla läroböcker, men det har dietisterna och professorerna glömt.

säger: Hej Annika! Jag mår mycket bättre med mera fett och mindre kolhydrater, jag håller mig mätt och nöjd och fryser inte som förut. Men ett stort problem, jag blir så förstoppad. Vad gör jag? Förut hade jag också trög mage men nu är det etter värre.

Annika Dahlqvist säger: Jag brukar rekommendera att man tillsätter krossat linfrö till maten om man är trög i magen. Man kan också öka fettmängden i maten.

Med denna kost behöver man inte ha lika mycket avföring eftersom det blir mindre slaggprodukter. Det är inte farligt för tarnmen med mindre slaggprodukter, det är också en myt.

MrsFlash säger: På bilden på Aftonbladet äter du en sked med grädde (antagligen passande för dagen till ära - semmeldagen). Vilka sorts fetter är det du rekommenderar? Är det inte de fetter som finns i t ex lax, oliver, olja osv?

Annika Dahlqvist säger: Lax och oliver och olivolja är bra fetter, med mera omega3. Annars är det bästa fettet det naturliga animaliska fettet som innehåller samma fetter som vi behöver. Vi behöver bara mera omega 3 eftersom vår kost oftast innehåller för lite av det. Kokosolja är också en bra vegetabilisk olja, med hög andel mättat fett.

KJ säger: Du presenterar ganska ordentligt kontroversiella saker nu - kan du ge oss tips på texter/böcker/publikationer om vi själva vill läsa mer och skapa oss en uppfattning om hur välgrundat detta är?

Annika Dahlqvist säger: Om du går in på min bloggsida http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika så ser du i bloggmarginalen många länkar till hemsidor som visar underlaget för dessa kostråd. Där finns också en länklista på vetenskapliga studier som ger underlag för detta. Dessa studieresultat har professorerna ignorerat i sina genomgångar av underlag för kostråd. Det finns också en länk till böcker att läsa om detta.

Sanna säger: Hej! Jag antar att du inte menar att man ska dra ner på kolhydrater i form av frukt och grönt. Eller? Finns det även vissa frukter och grönsaker som man bör undvika?

Annika Dahlqvist säger: Frukt är egentlingen endast en sockerlösning med enstaka simmande C-vitaminer. Det finns inget nyttigt i frukt som inte finns i grönsaker.

Friska smala människor kan äta rimlig mängd frukt, men överviktiga brukar ha svårt att gå ner i vikt om de äter mycket frukt. Grönsaker lägger jag däremot ingen restriktion på. De innehåller inte så mycket kolhydrater. De ger dessutom en trevlig variation i mathållningen.

Moderator säger: Nu kommer sista frågan:

Emelie säger: Kan små barn leva på lågkolhydratkost? Vi har inte barn än men planerar det, och vill då veta om det är okej att ett växande barn äter bara fett och proteiner i sin mat? Jag vill ju inte banta ett barn, men jag har hört att det är nyttigt att äta så (och barnen måste ju ha i sig mycket energi för att växa).

Annika Dahlqvist säger: Barn är från början förhoppningsvis friska och smala. De behöver inte äta strikt kolhydratsnålt. Det viktigaste är att de inte äter fettsnålt, och att de äter riktigt fett, dvs aldrig margariner och omega-6-rika matoljor. Margarin ökar insulinresistensen och gör oss feta och sjuka.

Moderator säger: Det var allt för den här chatten. Tack till alla som varit inne och ställt frågor - och tack Annika Dahlqvist!

Annika Dahlqvist säger: Tack för mig. Annika Dahlqvist

Läs mer:

Fler artiklar: