Fel matolja kan göra dig sjuk

Karin Ahlborg hjälper dig att hitta rätt bland oljorna

HÄLSA

Ut med smöret och in med margarinet och matoljan.

Det är Livsmedelsverkets råd.

Men alltfler forskare börjar tvivla på hur vettigt rådet är.

Foto: GUNNAR SEIjBOLD
UT MED DE ONYTTIGA OLJORNA Är all olja verkligen bra för oss? Förutom att många av dem behandlas kemiskt innan de landar på våra bord så finns det många oljor som har för höga halter av omega 6 och för lite omega 3 för att det ska vara nyttigt för oss.

Fett måste vi äta. Det är alla överens om. Frågan är vilken sorts fett som är bra för oss och vilket som inte är det.

Sedan 70-talet har Livsmedelsverket sagt åt oss att skippa det mättade fettet som finns i mjölkprodukter och kött.

Men vad ska vi då äta för fett i stället?

Oljor och mjukt matfett, alltså margarin, tycker Livsmedelsverket.

Renas med blekmedel

Det fettet består i hög utsträckning av vegetabiliska oljor. Och det låter nog så rart och naturligt att hälla växtoljor i stekpannan eller använda ett margarin gjort av samma olja.

I verkligheten är hanteringen av de vegetabiliska oljorna inte alls särskilt rar.

Många av oljorna utvinns ur frön med hjälp av extraktionsbensin.

Sedan renas oljorna med hjälp av lut, fosforsyra och blekmedel. Reningen är så effektiv att alla naturliga vitaminer och antioxidanter försvinner på kuppen.

De enda oljor som kan beskrivas som naturliga är de som kallpressats och det gäller vanligtvis olivolja och rapsolja.

Fleromättat ifrågasätts

För att krångla till matoljorna ännu lite mer så börjar forskare att ifrågasätta de stora mängder fleromättat fett vi äter.

Det fleromättade fettet finns i höga halter i de vanligaste oljorna som industrin använder: sojaolja, majsolja, solrosolja, tistelolja och bomullsfröolja.

Mary Enig heter en amerikansk forskare som först slog larm om de farliga transfetter som uppstår när vegetabiliska oljor härdas till fast fett.

Cancer och övervikt

Mary Enig varnar nu för att vi får i oss alldeles för mycket fleromättat fett och anser att de fleromättade fetterna orsakar cancer, hjärtsjukdom och övervikt.

Samtidigt måste vi ha i oss fleromättat fett eftersom det innehåller livsviktiga fettsyror som kroppen själv inte kan bilda – omega 3 och omega 6.

Problemet är omega 6 som vi får i oss alldeles för mycket av, medan vi äter alldeles för lite omega 3.

Mycket omega 6 i kosten anses öka risken för blodproppar och inflammationer.

För 60 år sedan åt amerikaner dubbelt så mycket omega 3 som omega 6, enligt forskare vid San Fransisco VA Me-dical Center. I dag får amerikaner i sig 25 gånger mer omega 6 än omega 3.

Enligt Livsmedelsverket är förhållandet i Sverige att vi äter mellan 3 och 9 gånger mer omega 6 än omega 3.

3 steg från olja till margarin

Om oljan ska bli margarin måste den endera härdas, omestras eller fraktioneras.

3 olika fettsyror

Alla fetter innehåller tre typer av fettsyror: mättade, enkelomättade och fleromättade, men en typ dominerar i olika fetter.

Läs mer:

Tidigare artiklar:

Hårt fett är farligt. Flytande fett är bra. Så lyder det statliga påbud som trummats in i årtionden. I butikerna har hyllorna med oljor brett ut sig. Men inte alla oljor är naturliga eller nyttiga, och forskare börjar varna för att vi kan bli sjuka av fel oljor. Aftonbladets matreporter Karin Ahlborg har läst den senaste forskningen.

Karin Ahlborg

ARTIKELN HANDLAR OM