Börja tänka på dig själv

Foto: Bibbi Johansson
Ägna tid åt dig själv Ta en paus och tänk på något helt annat än livets alla måsten.
HÄLSA

Ta korta pauser. Lyssna till dina behov.

Ta itu med olösta problem. Beteende­vetaren Helena Björk ger konkreta råd till dig som känner att livet snurrar för fort.

För många byggs stressen upp under arbetsdagen, för att sedan fortsätta in i fritiden med dagishämtningar, fotbollsträning, tvätt och städning.

Beteendevetaren Helena Björk ger under 2007 ut en bok om arbets-relaterad stress, där hon beskriver hur stress uppkommer och hur den kan motverkas.

Vad ska man göra när man känner att man börjar bli för stressad?

– Tänk på återhämtning. Ta korta pauser under dagen, gärna fem-tio minuter i taget då du verkligen kopplar av. Kanske med en fängslande bok, så att du verkligen tänker på något annat. Det bästa är ta en paus på förmiddagen och en på eftermiddagen, säger Helena Björk.

Majoriteten av dem som drabbas av utbrändhet, eller utmattningsdepression som det även kallas, är kvinnor.

Prioritera egna behov

Helena Björk menar att kvinnor
Ta korta pauser under dagen, gärna fem–tio minuter i tagetmåste bli bättre på att tillgodo se sina behov.

– Många kvinnor sätter andras behov främst. Men alla människor behöver god sömn, bra mat och minst en aktivitet i livet som man mår bra av. Då klarar man bättre av stressen, säger hon.

Men ibland är det svårt att hålla huvudet kallt, trots åtta timmars sömn och hälsosam kost. Om man har små barn och dessutom jobbar heltid kan det kännas som livet ständigt går på högvarv.

– Under vissa år är detta en cirkel som du måste acceptera. Försök inse att det inte behöver vara så för alltid. Kanske måste du lägga en hobby åt sidan ett tag. Om du tidigare har haft flera fritidsintressen, behåll åtminstone ett som ger dig egen tid, säger Helena Björk.

Red ut konflikter

Ibland är det inte arbetsbördan eller familjelivet som stressar. Om du har gamla konflikter som inte lösts kan de få dig att må fysiskt dåligt. Dåliga relationer är ett exempel.

– Rannsaka dig själv. Många har olösta problem med sina föräldrar. Det räcker inte med att du har insikten. Du måste också träna på att ta plats i relationen med föräldrarna. Men lägg inte skuld på dem. Säg i stället: ”Jag vill ha mitt liv på det här sättet” och formulera dina behov, säger Helena Björk.

Hitta rätt metod för dig att slappna av

Maria André

ARTIKELN HANDLAR OM