Gör smalmat av carbonara

Banta fettbomben med kalkon och fullkorn

Foto: Foto: ANDREA BJÖRSELL
njut av paradrätten Klassisk spaghetti carbonara är en riktig fettbomb – men så behöver det inte vara. Kostrådgivaren Nina Ahlm visar hur du med makeover-metoden förvandlar italienarnas paradrätt till smalmat.
HÄLSA

Hitta din drömvikt 2008 med nya makeover-metoden.

Vi hjälper dig varje dag den första veckan. Här är knepen för ett lättare liv: matklockan, makeover-recept och rätta tänket.

Tro det eller ej. Spaghetti carbonara behöver inte bestå av bacon, parmesanost och vit pasta.

Kostrådgivaren Nina Ahlm, 34, vet hur man gör en smalvariant av italienarnas paradrätt.

Byt ut bacon mot kalkon, som innehåller bra proteiner och är magert, tipsar Nina Ahlm till de som vill fortsätta njuta av den populära pastarätten och ändå hålla igen.

Dessutom har olje- och parmesanmängden minskats och ersatts med kesella, som ger mindre fett och mer protein.

– Med parmesan är det så att man får i princip samma smak även om man drar ner ordentligt på mängden. Så kan man tänka med många energirika livsmedel som har mycket smak. Dra ner lite, man behöver inte så mycket, säger hon.

Byter ut pastan

I Nina Ahlms make-over-recept har den vanliga pastan fått ge vika för fullkornspastan, som innehåller mer vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter än den vanliga.

Numera finns fullkornspasta i de flesta matbutiker och dessutom finns vit pasta med fibrer för den kräsna.

Hela 98 procent av befolkningen i Sverige struntar i att stretcha efter att de har tränat. Det är idiotiskt, med tanke på hur lite tid det tar och hur mycket det ger.

Stretcha fem minuter på morgonen och fem minuter på kvällen, även om du inte har tränat. Att sträcka ut lårmusklerna är till exempel ett effektivt sätt att undvika ryggproblem.

Utrusta dig själv med stödpunkter typ flashkort att ha på dig med ord och meningar som peppar och motiverar dig på vägen. När du börjar vackla eller känner dig deppad, ta upp dem och påminn dig om vad du bestämt dig för.