Bluffen: ”Du har 14 hål”

Marie: Mina tänder var helt friska
Klinikägaren: En kulturkrock,
det är andra attityder nere i Polen

Foto: Charlotta Mathiasson
fick ett chockbesked Marie Svensson, med dottern Tova, trodde inte sina öron när tandläkaren på Pacore Dental Clinic sa att hon hade 14 hål. Och misstänksamheten var befogad, i själva verket var hennes tänder helt friska.
HÄLSA

Lågpristandläkarna lockar med mindre än halva priset.

Men slutnotan kan bli saftig.

Marie Svensson fick veta att hon hade 14 hål.

I själva verket hade hon inte ett enda.

Marie Svensson trodde att besöket på lågpriskliniken Pacore Dental Clinic i Emmaboda skulle bli en bra affär. I stället höll det på att bli hennes livs dyraste tandläkarbesök.

– Tandläkaren tittade i min mun och sen sa hon, innan hon ens sett röntgenbilderna, att jag hade 14 hål. Jag tappade hakan, säger Marie Svensson.

Gick till gamla tandläkaren

Tidigare hade hon bara haft två hål – i hela sitt liv. Det fick henne att bli misstänksam och hon lät sin vanliga tandläkare göra en ny undersökning.

– Han hittade inga hål alls. Nu är jag väldigt glad att jag inte lagade ”hålen” på en gång, säger hon.

Marie Svensson är inte den enda patienten som fått ett chockbesked när de kommit till lågpristandläkarna.

I Socialstyrelsens granskningar av bolagen finns åtskilliga fall där tandläkare hittat hål där inga hål finns.

”Olika vårdtraditioner”

På Pacore Dental Clinic förklarar ägaren Conny Fredriksson fenomenet med olika vårdtraditioner.

– Det är olika attityder från land till land. Förr lagade man även i Sverige så fort man såg ett litet hål. I dag fluorbehandlar man. Det har de inte hört talas om nere i Polen. Det är en kulturkrock, säger ägaren Conny Fredriksson.

Av årets anmälningar mot tandläkare till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) står lågpristandläkare för 20 procent. Förra året var andelen 7 procent, 2006 bara 2 procent.

”Det var kaotiskt”

Aftonbladet har talat med en av de polska tandläkare som kommit till Sverige för att jobba på en lågprisklinik. Hon menar att det är obefintliga rutiner på kliniken som är problemet, inte bristande kompetens hos tandläkarna.

Hon beskriver en kaotisk arbetssituation där hon ofta fick jobba ensam, utan någon tandsköterska, där utrustning inte alltid fungerade och där det inte fanns någon odontologiskt kunnig chef på kliniken.

”Han tänkte bara på pengar”

– Ägaren hade ingen aning om medicin, vård eller någonting. Han var helt fokuserad på ekonomin, inget annat. När vi frågade hur det skulle fungera sa han bara att ”det är så det funkar i Sverige” och att vi inte skulle oroa oss. Han kunde inte bestämma något, för han hade ingen aning om hur det fungerade, säger hon.

Hon jobbade på kliniken i några månader innan hon fick nog. Hon tyckte inte att hon kunde ge patienterna den vård de förtjänade.

– Det var inte så att patienterna var i stor fara, men det kändes inte helt okej och då måste man sluta, säger hon.

I dag är hon anställd inom folktandvården.

FAKTA

Tandläkare rotfyllde bara halva roten

Kvinna, 63, södra Sverige

Gjorde två rotfyllningar och en lagning på Tandklinik Egon Demand i Karlshamn.

– Det var ingen ordning. Tandläkarna fick ropa efter sköterskorna hela tiden, ibland kom de, ibland inte.

Efter ett drygt halvår föll lagningarna sönder och kvinnan gick då tillbaka till sin gamla tandläkare. Tandläkaren upptäckte att den ena rotfyllningen bara var gjord i hälften av rötterna. Tanden var dessutom sprucken och skulle aldrig ha rotfyllts, utan i stället dragits ut.

– Det kostade mig 4 500 kronor extra att fixa till det. Jag kommer aldrig mer att gå till en lågpristandläkare, säger hon.

Betalade 27 000 – kan inte tugga

Kvinna, 53, södra Sverige

Skulle få en porslinsbro i överkäken hos Pacore Dental i Emmaboda. Ett par veckor efter behandlingen fick hon svår tandvärk och huvudvärk. En specialisttandläkare konstaterade att porslinsbron inte fungerar som den ska och att bettet inte är justerat.

Även underkäken har påverkats av det misslyckade ingreppet i överkäken.

–?Utan smärtstillande går det inte. Jag kan inte tugga, inte äta vanlig mat utan måste äta flytande föda, säger hon. Ingreppet kostade 27 000 kronor.

De hittade hål i poslinstanden

Kvinna, 57, Stockholm

Hos City Dental i Stockholm fick kvinnan veta att hon hade karies på 9 tänder.

Men en av dessa tänder är en porslins-tand och två av tänderna finns inte.

På de övriga tänderna fanns ingen karies.

I journalen står det att tanden 22 åtgärdats. Nr 22 är en av de tänder som saknas hos kvinnan.

Tandläkaren fick en erinran av ansvarsnämnden.

De drog ut åtta tänder – utan att röntga

Kvinna, 49, Stockholm

Kvinnan skulle få flera tänder utdragna på City Dental i Stockholm.

Hon hade mycket dålig tandstatus och skulle få en partiell protes. Kvinnan hävdar att två friska tänder drogs ut, samtidigt som två förstörda tänder sparades.

Ansvarsnämnden konstaterar att tandläkaren dragit ut åtta tänder utan tillgång till röntgenbilder. Vidare saknades hälsodeklaration och det framgår inte i journalen vem som var behandlande tandläkare.

Tandläkaren fick en varning.

Så många patienter har anmält

Lågprisbolagen lockar med billig tandvård – men alla patienter blir inte nöjda.

City Dental

Kliniker: I Stockholm.

Anmälningar: 27, varav 6 är under utredning. I fem fall har tandläkare blivit fällda.

Kommentar: Den största lågprisaktören, 38 000 patienter. Socialstyrelsen har bland annat kritiserat brister i journalföringen. Enligt socialstyrelsens tillsynsenhet är City Dental ambitiösa, men att anpassningen till svenska förhållanden inte alltid har fungerat. ”Jag upplever också kommunikationsproblem mellan personalen och patienterna. Det har resulterat i många anmälningar”, säger Eva Wasteson på tillsynsenheten.

Pacore Dental

Kliniker: Emmaboda.

Anmälningar: Tre hos HSAN, varav två är under utredning. Dessutom har Socialstyrelsen konstaterat elva felbehandlingar.

Kommentar: Kliniken har enligt egna uppgifter 3?600 patienter. Bolaget får i Socialstyrelsens granskning mycket hård kritik. I granskningen konstateras att behovet av grundläggande utbildning är stort.

Hansa Dental

Kliniker: I Stockholm.

Anmälningar: Tre anmälningar hos HSAN, varav två är under utredning.

Kommentar: Socialstyrelsen konstaterar i sin granskning att bolaget i huvudsak sköter sig bra, men har brister i dokumenteringen, bland annat vad gäller avvikelser.

Poldent

Kliniker: Tibro.

Anmälningar: Inga kända.

Kommentar: Nyöppnad klinik.

Tandklinik Egon Demand

Kliniker: Karlshamn, Gnarp och Helsingborg.

Anmälningar: Inga hos HSAN, men flera hos Socialstyrelsen. Bland anmälarna finns ett apotek i Helsingborg.

Kommentar: Socialstyrelsen granskar just nu både kliniken i Karlshamn och den i Helsingborg. Har fått mycket hård kritik av Socialstyrelsen för brister i hygien, patientsäkerhet och journalföring.

Rena Tand

Kliniker: Malmö.

Anmälningar: Inga.

Kommentar: Nystartad klinik i Malmö. Tandläkaren Renata Nowak-Edin, tidigare hos Pacore Dental, har kritiserats av Socialstyrelsen, som föreslagit en prövotid på tre år. Enligt Socialstyrelsens utredning har hon felbehandlat elva patienter.

Thomas Lowerton

Kliniker: Malmö.

Anmälningar: En hos Socialstyrelsen.

Kommentar: Har omskrivits i lokaltidningen för ytterligare ett fall. Båda gångerna handlar det om att tandläkare hittat hål som sedan andra tandläkare inte hittade.

Billig tandvård som utmanar de etablerade tandläkarna.

Eller en oseriös månglarverksamhet som är farlig för patienterna.

I dag fortsätter Aftonbladets granskning av de nya lågprisklinikerna.