"KBT hjälpte mig att sova"

Britta, 65, vann över sömnproblemen

HÄLSA

Britta Tiliander har lidit av sömnsvårigheter i 25 år.

I perioder var hon glad om hon sov 3-4 timmar per natt.

Ofta genomled hon hela nätter av sömnlöshet och var konstant trött om dagarna.

Men så testade hon kognitiv beteendeterapi via nätet – och lärde sig sova.

Foto: Privat
Britta Tiliander.

Efter åratal av sömnsvårigheter beslutade sig Britta Tiliander för att ta tag i sitt problem.

I november förra året remitterades hon till Karolinska sjukhuset av sin husläkare.

– Jag trodde nog att det skulle bli lättare att sova efter att jag blev pensionär i september, eftersom jag tidigare haft ett jobb jag inte riktigt trivts med. Men problemen fanns kvar, och det var då jag bestämde mig för att söka hjälp, berättar hon.

Kunde inte koppla av

Nu har Britta Tiliander genomgått ett sömnprogram baserat på kognitiv beteendeterapi (KBT) via internet.

Och hon är nöjd, terapin har verkligen hjälpt, berättar hon.

– Förr kunde jag inte koppla av, inte koppla bort alla tankar som snurrade i min skalle. Men nu är det mycket bättre, nu kan jag för det mesta somna när jag går och lägger mig.

Det första Britta Tiliander fick lära sig genom programmet var att sängen inte får användas till annat än att sova.

Sluta med sängläsning, och ligg inte kvar och vrid dig om du inte kan somna. Gå upp och gör något i stället, var rådet.

– Jag började vara uppe så länge jag bara kunde, tills jag var helt utmattad och stupade i säng, berättar Britta Tiliander.

Ljudfiler för avslappning

Till sin hjälp fick hon även en ljudfil med avslappningövningar att lyssna på ett par gånger dagligen – inte i samband med sänggåendet utan vid andra tidpunkter, för att lära sig slappna av och gå ner i varv.

– Övningarna har varit till stor hjälp, om jag ligger och tänker på min andning och på avslappning så slutar jag ju tänka på allt som tidigare snurrat i huvudet, säger hon.

Och även om det kan ta på krafterna att genomgå programmet, så tycker Britta Tiliander att KBT klart är att rekommendera mot problem liknande hennes egna.

– Det är klart att det är jobbigt i början, att sitta uppe nästan hela nätter och vänta in sömnen, det ska man vara beredd på. Men jag kan absolut säga att det är värt det – nu kan jag ju sova mycket bättre om nätterna.