Vilan viktigast på semestern

Så återhämtar du dig bäst

Foto: Foto: NICLAS RYBERG
Vila för hälsans skull Att sova är inte att slösa bort tid. Det är en investering i god hälsa. ”Risken för att drabbas av typ 2- diabetes, depression, övervikt och hjärt- och kärlskjudomar ökar kraftigt för sömnfattiga”, säger Jan-Erik Broman, chef för sömnutredningen vid Akademiska sjukhuset.
HÄLSA

Ta en tupplur på semestern – och lev längre.

Många glömmer bort att sakta ner på farten i lediga tider.

– Det gäller att inte fortsätta att springa utan att kunna landa, säger terapeuten Madeleine Åsbrink.

Är din almanacka lika fulltecknad på semestern som när du jobbar?

Då är det kanske dags att lägga ifrån dig hammaren och mobiltelefonen.

Och dags att inta soffan i stället.

Kroppen återhämtar sig

–Stanna upp och gör ingenting. Det kan vara lite jobbigt eftersom man kan börja känna känslor som man inte har känt på länge. Men när man väl har landat börjar kroppen återhämta sig, säger experten Madeleine Åsbrink som föreläser om stresshantering och livskvalitet.

Svenskarna sover allt mindre. Och den viktiga återhämtningen som semestern ska bjuda på uteblir ofta. Fullbokade dagar och sena kvällar gör även den ledige trött. Men att ta det lugnt kan löna sig.

Risk för sjukdomar

– Risken för att drabbas av typ 2-diabetes, depression, övervikt och hjärt- och kärlsjukdomar ökar kraftigt för sömnfattiga, berättar Jan-Erik Broman, chef för sömnutredningen vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

– Att sova är inte att slösa bort tid. Det är en investering i god hälsa.

FAKTA

...Så får du den perfekta tuppluren

Blockera störande ljud med öronproppar eller med lågt ljud i en mp3-spelare.

Hitta en lugn, bekväm och tyst plats där du i bästa fall kan ligga ner. Det tar ungefär 50 procent längre tid att somna om du sitter upp.

Slappna av i huvudet genom att repetera ett mantra, ta en mental promenad på en lugn plats eller räkna får.

Dämpa belysningen i rummet.

Ha en filt till hands om du skulle bli frusen. Men den ska inte vara för varm, då riskerar du att sova för länge.

Ta en kopp kaffe strax före tuppluren om du vill vara extra pigg när du vaknar. Koffeinet får nämligen effekt först efter 20–30 minuter.

Lugna ner kroppen genom att andas långsamt och djupt. Slappna av i en muskelgrupp i taget.

Rummet ska vara svalt och tyst.

MADELEINE ÅSBRINKS RÅD

MADELEINE ÅSBRINK ”Gör roliga saker”.

1. Lägg undan klockan och almanackan och ta dagen som den kommer.

2. Koppla bort jobbet på semestern. Stäng av mobilen och datorn.

3. Få lite miljöombyte och kom bort från vardagen. Man behöver inte åka till andra sidan av jordklotet för det.

4. Lägg inte in nya arbets-projekt under ledigheten, som renoveringar av huset.

5. Gör roliga saker under semestern – och skratta.

JAN–ERIK BROMANS RÅD

JAN–ERIK BROMAN  ”Var inte uppe sent”.

1. Testa ditt sömnbehov. Sov en timme extra och se vad som händer.

2. De flesta måste sova minst sex timmar, men många behöver fler timmar än så. Ett fåtal måste sova mer än åtta timmar.

3 Om du är pigg hela dagen, förutom den ofrånkomliga svackan efter lunch, sover du tillräckligt.

4. En tupplur är alltid bra om du är trött. Men sov inte längre än en halvtimme, då tar det lång tid att piggna till igen.

5. Skjut inte på dygnet. Att vara uppe sent på kvällen är inte bra för sömnen på sikt.