Så undviker du höstens viktfällor

GI-expertens tips hjälper dig att hålla vikten

HÄLSA

Hösten är här. Med eftermiddagsfika, fredagsmys – och extrakilon.

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och GI-expert, vet hur du kan undvika att gå i fällorna.

Följ hennes råd för en piggare, fräschare höst!

Ulrika Davidsson, GI-expert.

Efter en aktiv sommar har vardagslunken infunnit sig igen. Kalendern fylls av kickoffer och fredagsöl. Varje eftermiddag tycks det finnas något värt att firas med en bulle – eller flera.

Och motionen verkar aldrig bli av. Det regnar ju.

Nu gäller det att se upp – och planera för en piggare höst.

- Ta tio minuter och titta igenom vad som väntar framöver, säger Ulrika Davidsson. Bestäm dig för hur du ska tackla olika situationer. Kanske kan du ta med vin och fräscha GI-snacks till fredagsölet?

Detsamma gäller motionen. När sommaren är över är det samtidigt slut med fettförbrännande gräsklippning, studsmattehoppning och vedhuggning. Då gäller det att planera in den fysiska aktiviteten istället.

- Var noga med att boka in träningstider – de är lika viktiga som mötet med chefen. Dem ruckar man inte på. Det bästa är att få in träningen på morgonen, då blir det av. Försök röra på dig minst 30 minuter varje dag.

Men om man inte har tid?

- Alla människor har tid att röra på sig. Har man inte tid på morgonen eller lunchen – ja då kanske man inte kan sätta sig i tv-soffan direkt på kvällen. Då får man ta en promenad först.

Maria Wångersjö