Hitta rätt livsrytm, må ur-bra!

Var sak har sin tid – ny bok lär oss att dra nytta av vår egen kroppsklocka

HÄLSA

Varje ögonblick tickar

din centrala kroppsklocka och miljarder småur i din kropp.

Vi kallar det att leva.

Du kan utnyttja din inre klocka till att undvika smärta, må bättre och slå rekord.

Ny bok om kroppsklockan.

Det menar den amerikanska vetenskapsjournalisten Jennifer Ackerman, som skrivit boken ”Sex, sömn, mat, dryck – ett dygn i din kropp”. Där redovisar hon nyligen genomförda vetenskapliga studier.

Planera efter klockan

Huvudklockan, dirigenten i hjärnan, går i en stadig 24-timmars rytm. Den styrs från hypotalamus, som är ett vingformat organ inne i hjärnan, alldeles bakom ögonen.

Genom att lära känna din kroppsklocka – och planera dagarna efter den – mår du bättre.

Vi borde gå till tandläkaren på eftermiddagen, då gör det minst ont. Opererade bör vi bli på förmiddagen, då har kirurgen en precisionstopp och patienten får mindre besvär efteråt av narkosen.

Medicin ska vi ta på morgonen, då stannar den längre i kroppen.

Vi behöver en tupplur

Vi borde sova middag på maten och vara försiktiga i trafiken efter lunch.

Å andra sidan kan vi promenera till gymmet med böjliga leder efter arbetsdagens slut. Och ta en after work pilsner med kamraterna efter jobbet. Då är toleransen mot alkohol störst.

Läs och kolla in din dag.

Och kom ihåg – en speciell gen styr om vi är morgonmänniskor, medan en annan gör oss till kvällsmänniskor. De senare bör man umgås med på tidiga förnatten.

Då har de en vakenhetstopp och kan lösa världsgåtor.

Om nån är vaken tillsammans med dem, vill säga.