Är julstressen din huvudvärk?

Ny effektiv metod: Tänk bort smärtan

Foto: JUPITER IMAGES/LASSE ALLARD
JULSTRESSAD Låt inte julen förstöras av stressvärk. Meditera dig smärtfri.
HÄLSA

80 procent av oss lider då och då av stresshuvudvärk. Speciellt nu i december.

Men det finns en lösning.

– Över hälften blir hjälpta av KBT-terapi, säger Carl-Göran Sundqvist, psykolog i Örebro.

Foto: ULF HÖJER
Mats Larsson lyckades bli smärtfri genom att ändra sina tankar.

Molande tryck eller kanske till och med blixtrar för ögonen. För många av oss är en ömmande panna en ständig arbetskollga som vi hade kunnat vara utan. Att ta smärtstillande tabletter fungerar snabbt, men tar inte bort orsaken till det onda och kan i värsta fall utlösa värk som inte fanns från början. Betydligt effektivare på lång sikt är kognitiv beteendeterapi (KBT).

Framgångrik metod

– Merparten av alla deltagarna i vårt huvudvärksprogram förbättrar sina resultat markant. Forskningen visar att för över femtio procent minskar

huvudvärkstillfällena till hälften, säger Patrik Hansson, ansvarig för internetsajten Careit, som behandlar hälsoproblem på nätet.

– KBT är en toppenmetod, som visat mycket bra resultat. Att lära sig att slappna av är viktigt och för vissa patienter är även samtalsterapi bra, säger Elisabet Waldenlind, överläkare vid Karolinska sjukhuset i Stockholm.

Botad efter en månad

Det kan hjälpa på flera sätt: dels kan du se mönster i beteendet som kan utlösa problemen, dels minska fokuseringen på smärtan – du lär dig att ”glömma bort” kroppen. För en del personer blir själva värken annars ett hot som i sin tur ökar ångesten och sätter ner smärttröskeln. 

Mats Larsson, 34, från Stockholm är en av de som lyckats bota sin värk med psykologins hjälp. Han är egen företagare och till för några månader sedan besvärades han av en skarp, migränliknande värk. Smärtan kunde dyka upp plötsligt, för att sedan stanna under lång tid. I vissa perioder var den nästan konstant.

Efter att ha varit en ”storknaprare av Alvedon” utan att problemen minskade i omfattning beslöt han sig för att ta reda på orsaken, som visade sig vara stressrelaterad.

– Jag låg på nätterna och oroade mig över jobbet. Jag funderade över saker, som kundrelationer och avtal. Ingenting funkade, jag hade svårt att sova och kände mig dålig jämt, säger han.

– Till slut tröttnade jag på att ha ont och anmälde mig till ett internetprogram med KBT-behandling.

Genom att föra dagbok över vad han gjorde på dagarna och hur han kände sig fick han så småningom kläm på vad han gjorde och tänkte som utlöste smärtan. Efter ungefär en månad var den borta.

– Det funkade kalas.

I dag har jag ett annat förhållningssätt till stressen på jobbet. Saker som jag upplevde att det var jättebråttom med tidigare, kan jag nu förhålla mig mer avslappnat till. Det får helt enkelt ta den tid det tar.

Tankarna styr

Enkelt uttryckt är huvudvärk resultatet av spänningar. När vi tänker en negativ tanke, spänner vi oss ofta omedvetet, till exempel i käkarna eller runt ögonen. Efter en tid börjar musklerna att ömma.

– Man kan säga att vi har som en mössa av muskler runt huvudet, som kan göra ont, säger Elisabet Waldenlind.

Om vi i stället tänker tankar som är positiva eller neutrala, minskar stressreaktionen och musklerna vilar. BONUS har övningarna som håller dig smärtfri under julhelgens alla måsten.

ARTIKELN HANDLAR OM