Träna som presidenten

Om Obama hinner träna sex dagar i veckan – so can you!

HÄLSA

Hinner du inte gå till gymmet?

Ta intryck av USA:s nye president.

Om Obama hinner träna sex dagar i veckan – so can you!

Här är programmet som håller honom i topptrim.

Foto: AP
Vattenträning Under en semester på Hawaii fick vi se en skymt av Barack Obamas vätränade kropp.

Han fyller 48 år i år, men har en kropp som en 30-åring. Den senaste läkarrapporten – i USA får alla senatorer göra en hälsokontroll årligen – visar att presidenten är i högform även på insidan. Han beskrivs som långsmal och muskulös utan något överflödigt fett på kroppen.

Får hjälp av sin assistent

Barack började träna på allvar när han var 22 år. I samma veva slutade han med alkohol och andra laster (även om han kan feströka då och då även i dag). Han började springa runt sex kilometer dagligen och har gjort så ända fram till nu. Hans träningsprogram är disciplinerat. Sex gånger i veckan inleder han sin arbetsdag med ett 45 minuter långt pass tillsammans med personlige assistenten, Reggie Love, 27. Fick Obama önska skulle det dock bli dubbelt så lång tid för morgonmotionen.

– Jag gör det mest för att rensa huvudet och bli av med stressen, har presidenten sagt till magasinet ”Men’s health”.

– Mitt blodtryck är lågt och jag tenderar att äta nyttigt. De flesta passen kör jag på morgonen, men det är alltid en balansgång mellan att få sova och träna. Vanligtvis blir det 45 minuter sex dagar i veckan. Jag lyfter vikter ena dagen, tränar kondition nästa. Jag önskar att jag hade tid för 90 minuter.

Det är Reggie Love som hjälper honom att bestämma övningar, och fokuserar på olika delar av kroppen olika dagar för att få maximal återhämtning. Barack varvar också träningen med basket, en annan passion.

Ger lugnt och stabilt intryck

Under valkampanjen då det blev mycket resande tvingades Love att ringa olika gym för att planera in träningspass åt Obama. Men i dagens politik handlar det inte bara om hälsa. Att vara smal och vältränad ger ett lugnande och stabilt intryck på väljarna, även om röster restes för att Barack nästan var för smal för USA:s befolkning i början – ”too thin to win”.

Även andra internationella politiker är därför noga med motionen. Rysslands Vladimir Putin har svart bälte i judo och Frankrikes president Sarkozy löptränar regelbundet.

Vår egen statsminister Fredrik Reinfeldt ligger inte heller på latsidan, utan springer och styrketränar flera dagar i veckan. Han anför samma skäl som Obama:

– Att träna regelbundet hjälper till att behålla skärpan vid beslutsfattandet, säger han till Aftonbladet. 

Vill du få samma rutmönster på magen som Obama? Pröva hans träningsschema under en vecka.

FAKTA

Så vältränad är Obama

Hur vältränad är du jämfört med presidenten?

Längd: 187. Vikt: 81. Bmi: 23. Blodtryck: 90/60 (Normalt blodtryck är 120/80). Vilopuls: 60.

ÄTER: Undviker junk-food, men annars allätare som väljer allt från kycklingvingar till grillad fisk och ångskokt broccoli. Har han ingen möjlighet att äta något mer hälsosamt, väljer han en ostburgare.

TRÄNAR: Basket, styrketräning, löpning alla dagar i veckan utom en.

EXPERTENS KOMMENTAR: – Hans blodtryck är mycket bra. Förmodligen är det både genetiskt och en effekt av träning, samt att han inte är överviktig. Vilopulsen är bra den också. Den är förmodligen ännu lägre om den tas korrekt, vill säga fem minuter efter uppvaknandet på morgonen, och inte vid ett läkarbesök, säger Kurt Andersson, hjärtläkare.

Barack Obamas schema

Kopiera presidentträningen – dag för dag

Aftonbladets motionsexpert Petra Thorén lägger upp ditt veckoschema, lämpligt för dig som har viss vana av träning.

Måndag: Lugn löpning – eller längdskidor

Ta en runda i parken i behagligt tempo. För att få upp tempot i kroppen inför arbetsveckan – avsluta med fem korta ryck.

Tisdag: Tid för gymmet

Fokusera, som Obama, på överkroppen. Men för ännu bättre effekt kör övningar som involverar fler muskler; armhävningar, bänkpress, övningar för biceps och triceps och sittande axelpress.

Onsdag: Fartlek

Här handlar det om ett varierat löppass i kuperad terräng. Varva backryck, med korta intervaller och rask promenad.

Torsdag: Fokus på magen

Kan du göra var som helst om du inte kan gå till gymmet. Bra övningar: Raka sit-ups, korta/rullande

sit-ups (crounches), sittande rodd med gummiband och hantelrodd.

Fredag: Bollsport

Vill du göra exakt som presidenten? Spela basket!

Om inte, samla kompisarna och kör innebandy. Uppvärmning och sedan två gånger 25 minuter.

Lördag: Tungt benpass

Sittande benpress, utfall med hantlar, step-up på bänk om du har bra balans och vadpress. Kör 8–10 repetitioner om du är nybörjare, 10–12 om du är van. Tre set av allt. Om du är ännu mer vältränad – gör som presidenten och använd vikter vid vadpress.

Söndag: Vila

Lika viktigt som träning är vila och återhämtning. I dag lägger du alla tankar på motion åt sidan.