Våren äntligen här – joggingskorna på!

Det är aldrig för sent att prova den billiga, enkla och effektiva träningsformen

Foto: Colourbox
Det kan vara kul att träna med en kompis, men jämför dig inte med andra när du springer. Det bästa är att tävla mot sig själv.
HÄLSA

Våren är på gång och det är perfekt läget att snöra på sig joggingskorna – även om man inte gjort det tidigare.

– Det största misstaget många gör är att gå ut för hårt, säger Anders Szalkai, träningsexpert på maraton.se.

Anders Szalkai, rutinerad löpare och träningsexpert på Maraton.se.

Den perfekta träningen är rolig, billig, tillgänglig överallt och ger resultat. Den prefekta träningen kan enligt många stavas löpning (eller jogging).

En som är villig att skriva under på det är Anders Szalkai, 39. Han sprang sitt första maraton som 19-årning och sedan dess har han hunnit slita ut många joggingskor. Nu jobbar han bland annat med träningsupplägg för löpare.

Hans tips för att inte klappa ihop totalt efter första försöket i de sprillans nya löpardojorna är att ta det i sin egen takt och att till en början inte sätta för höga mål.

Blodsmaken är med andra ord inget att sträva efter.

– Börja lugnt, det ger ändå en utveckling. Gå efter bekvämlighetsregeln, man ska inte bli mer ansträngd än att man kan prata samtidigt som man springer i början. Passerar man den gränsen får man gå ett tag. Så kan man inleda i några veckor.

”Gå inte ut för hårt”

Att sätta upp till exempel fem kilometers joggning som mål är i början alltså ingen idé tycker han, utan det kan man göra längre fram när man har fått en stabil grund att stå på.

– Det stora misstaget många gör är att gå ut för hårt. Att behöva tänka för varje steg är inget roligt.

Bra skor viktigt

Om man inte har skogen som granne kanske man drar sig för att ge sig ut och jogga på hårda vägar. Men Anders tycker inte underlaget spelar så stor roll, även om det naturligtvis är skönare att springa på en mjuk skogsstig än en asfalterad väg.

– Asfalt är inte så farligt som folk tror. Om man investerar i ett par bra skor är det inga problem.

Kontinuitet är det som gäller om man vill förbättra sin löpning. Det får inte gå mer än sex dagar mellan passen, då blir det svårt att utvecklas, menar Anders som ser joggningen som avkoppling.

FAKTA

Lopp att ta sikte på

Vårruset: 5 km. 4 maj – 11 juni på flera orter i Sverige

Tjejmilen: 30 augusti, 10 km, Stockholm

Göteborgsvarvet: 21 km, 16 maj

Stockholm Maraton: 42,2 km, 30 maj

Lidingöloppet: 30 km, 26 september

Midnattsloppet: 10 km. 15 augusti i Stockholm, 22 augusti i Göteborg

Så länge behöver du träna

Att ha ett mål med sin träning är bra för motivationen. Men hur länge innan ett lopp behöver man förbereda sig?

Träningsexperten och långdistanslöparen Anders Szalkai tipsar.

10 km

”Ju tidigare man börjar desto skonsammare. Men är man otränad och börjar man springa 8–10 veckor innan borde det inte vara några problem. Det händer mycket på ett par månader.”

21 km (halvmara)

”Om man har lite träning i kroppen kan man klara uppladdningen på 6 veckor. Är man helt otränad brukar jag rekommendera ett 12-veckorsprogram.”

42 km (maraton)

”Ett halvår innan är ganska optimalt, inte minst för psyket och motivationen. Det kan också räcka med 4 månader, men då kanske det inte blir en så trevlig upplevelse.”