Kampen för magrutorna

Nu går startskottet för kampen för magrutorna – är ni med oss?

1 av 4
HÄLSA

Platt mage och synliga magmuskler är en dröm för många.

– Det enda som krävs är motivation och jävlar anamma, säger personliga tränaren. Men är det verkligen så enkelt?

Vi bestämde oss för att testa. Häng med du också i kampen för magrutorna!

– Det är tufft, men absolut ingen omöjlighet, säger personliga tränaren Maria Ahlberg när jag träffar henne för att prata om hennes fyra veckor långa magprogram som utlovar synliga magrutor.

Se vad fyra veckor kan göra

Men fungerar det verkligen? Jag och min kollega Helena bestämde oss för ge magprogrammet en chans och se om det håller vad det lovar. Vi är båda i hyfsat god form, vilket är ett av kraven för att programmet ska ge utdelning, men ingen av oss har någonsin haft några magrutor (eller något i den stilen). Men det ska det bli ändring på. Nu går startskottet. Första steget består av mätning av vårt kroppsfett.

Vad består våra kroppar av?

Maria Ahlberg ville att vi, innan vi startade med programmet, skulle mäta vår kroppssammansättning. Främst för att se hur många procent fett våra kroppar består av och hur detta kommer att förändras under dessa fyra veckor.

Bod Pod – säker metod

Metoden vi valde kallas ”Bod Pod” (Body Composition System) och är en kapselliknande apparat som mäter kroppssammansättningen. Bod Pod:en mäter volymen på kroppen genom att se hur mycket luft den tränger undan inne i kapseln. Man får även väga sig. Via beräkningar på densiteten på kroppen kan man sedan komma fram till andelen kroppsfett.

– Bod Pod är den bästa mätmetoden. Det är den enda jag använder till mina klienter, säger Maria Ahlberg.

Platsen för vår fettmätning är Paulúns näringscenter i Stockholm och verksamhetsansvarig Kristina Andersson utför mätningen.

Varför är det relevant att mäta fettprocent?

– Är det något som är relevant att mäta så är det just fettprocent. Hur mycket du väger säger inte så mycket om hur din kropp ser ut. Och BMI säger bara hur tung du är i förhållande till längden – men ingenting om vad kroppen består av – vilket är just det Bod Pod:en visar, säger Kristina Andersson.

– Att mäta sammansättningen på kroppen är ett perfekt verktyg om du ska göra en större förändring, vill komma i form, gå ner eller upp i vikt. Genom att mäta regelbundet håller du koll på att viktminskningen/viktökningen sker med kvalité, det vill säga att du bygger muskler och tappar fett och inte tvärtom.

Badmössa och ägg

Efter att ha mätt och vägts oss kliver vi, iförda badmössa och underkläder, in i den äggliknande apparaten som skulle kunna vara hämtad från någon av ”Star Wars”-filmerna. Där inne talar en kvinna på engelska om att vi ska sitta stilla och andas lugnt.

Vilken fettprocent ska bör en kvinna ha?

– 20 – 30 är normalt, 30 – 40 innebär ett överskott och över 40 procent innebär risk för ohälsa, säger Kristina Andersson.

Bra utgångsläge

Efter bara några få minuter får vi våra resultat. Jag har en fettprocent på 20,2 och min kollega Helena har 22.4. Vi ligger båda i kategorin ”utmärkt”, vilket känns roligt. Men inte har vi några synliga muskler för det.

Vad kan vi förvänta oss för resultat efter fyra veckor?

– Några större förändringar i fettprocenten tror jag inte på, men om ni följer programmet kommer ni att kunna öka er fettfria massa och då samtidigt minska fettprocenten en aning. Men det beror helt på hur mycket mer hälsosamt ni kommer att leva från och med nu, säger Kristina Andersson och fortsätter:

– Men eftersom ni båda i dagsläget främst tränar kondition så kommer bara det att ni nu börjar med styrka ge resultat. Den största skillnaden kommer ni att se med blotta ögat.

Kvinnor mer underhudsfett

Generellt är det svårare för kvinnor än män att få synliga magmuskler eftersom kvinnor av naturen har högre fettprocent än män.

Men hur stor betydelse har åldern egentligen? Att man har fött barn ska inte spela så stor roll enligt Maria Ahlberg… men är det svårare eller lättare att förändra fettprocenten ju äldre man blir?

– Alla har olika förutsättningar, men bland mina klienter så märker jag inte så stor skillnad på åldern, säger Maria Ahlberg.

Krävs det en särskild fettprocent för att magmusklerna ska synas?

– Nej. Det beror helt på hur du är byggd. Vissa personer kan vara jättesmala men ändå inte ha några synliga magmuskler medan andra kan vara rätt stora över rumpa och lår men ändå ha vältränad mage.

Kan man mäta fettprocent på egen hand?

– Det finns enklare metoder för att mäta kroppsfett. Bland annat finns det vågar som räknar ut fettprocenten genom att mäta motståndet i kroppen, så kallad bioimpedansmätning. Dessa är inte lika exakta som Bod Pod men kan användas för att mäta en förändring. En annan viktig och väldigt enkel metod är måttband. Du får i och för sig inte någon siffra på fettprocenten men ändå en känsla för vad som händer i kroppen säger Kristina Andersson och fortsätter:

– Eftersom muskler väger mer än fett men tar mindre plats än fett så bör man alltså titta på storleken på kroppen istället för vikten.

FAKTA

Vi som kämpar för att få magrutor är:

Helena, 39

Längd: 177 cm

Vikt: 68 kilo

Fettprocent (vecka 1): 22,4%, (varav 15, 4 kilo rent fett)

Midjemått (vecka 1): 75 cm

Tränar: (innan programmets start) ungefär tre gånger i veckan, mest löpning.

Arbete: Stillasittande arbete.

Anna, 27

Längd: 167 cm

Vikt: 57 kilo

Fettprocent (vecka 1): 20,2 , (varav 11,5 kilo rent fett)

Midjemått (vecka 1): 73 cm

Tränar: (innan programmets start) 3-4 gånger i veckan, mest konditionsträning, men lite styrka i form av core, body pump och combat.

Arbete: Stillasittande arbete.

Så här ser upplägget ut

Under fyra veckor (med start måndag 9 mars) ska vi, i hoppet om att få muskelmagar, följa Maria Ahlbergs magträningsprogram som består av fem magövningar som ska göras tre gånger i veckan i kombination med konditionsträning och bra kost. Steg ett bestod av att mäta vår fettprocent, vilken vi har som mål ska ha sjunkit till slutmätningen den 7 april.

Magprogrammet vi ska följa består av: fem magövningar som ska utföras tre gånger i veckan, konditionsträning minst tre gånger i veckan och bra kost.

Vill du göra en Bod pod-mätning?

På Paulúns näringscenter kostar det 450 kr.

Om Bod pod:

Att mäta sammansättningen på kroppen är ett perfekt verktyg om du ska göra en större förändring, vill komma i form, gå ner i vikt eller gå upp i vikt. En våg avslöjar bara hur tung du är. Med en Bod Pod får du dessutom reda på vad din kropp består av. Genom att mäta Bod Pod regelbundet håller du koll på att viktminskningen/viktökningen sker med kvalité, det vill säga att du bygger muskler och tappar fett och inte tvärtom.

Vilken fettprocent ska man ha som kvinna?

20 – 30 % = normalt (9-20 % för män)

30 – 40 % = överskott av fett (20-30 % för män)

Över 40 % = risk för ohälsa (Över 30 % för män)

Hur fungerar Bod pod-mätningen?

Med hjälp av en Bod pod kan man mäta kroppssammansättningen hos en person vilket är en mycket intressantare parameter än vikten när det handlar om övervikt och hälsa. Tekniken går ut på att mäta kroppens densitet. I maskinen mäts volymen på kroppen genom att se hur mycket luft som kroppen tränger undan (Archimedes princip, Boyles lag). Vikten tillsammans med volymen ger oss densiteten på hela kroppen. Fettets densitet är känd (0,9 g/cm3)liksom den fettfria massans densitet (1,1 g/cm3). Genom att ta fram hela kroppens densitet kan man räkna ut förhållandet mellan fettet och den fettfria massan.

ARTIKELN HANDLAR OM