Energiladda och orka mer i vinter

HÄLSA

Låt inte mörkret lägga band på din ork i vinter.

Ladda med extra energi redan i dag!

Följ 3-stegsplanen som gör dig piggare, starkare och friskare.

Foto: Stefan Mattsson
Ladda med vitaminer. Fyll kroppen med magnesium och järn, två ämnen som gör dig trött i fall du saknar dem.

Säkert känner du igen det typiska höstsyndromet: när det krävs tre kopper starkt kaffe för att ta sig ur sängen på morgonen, benen känns som marmelad och det mesta går i uppförsbacke.

Bristen på solljus gör att vi får anstränga oss lite extra för att hålla formen under vinterhalvåret, både psykiskt och fysiskt.

- Ungefär 50 procent av alla svenskar känner av vintertrötthet mellan september och mars. Det innebär att man blir lite mindre aktiv, mer nedstämd och över huvud taget mår något sämre, säger Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Tekniska högskolan i Lund.

Årstiderna kan vi förstås inte göra så mycket åt, men faktum är att vi med små medel faktiskt kan påverka, och i många fall öka, vår energi. Här är 21 säkra tips för en piggare, friskare och gladare vinter.

3 vägar till ett piggare liv

Sara Milstead