Dra på smilbanden!

HÄLSA

Le, och världen ler mot dig.

Här får du 14 knep att ta till när humöret tryter. Så enkla – och ändå kan de göra hela skillnaden. Varför inte printa ut och ta fram vid behov?

14 kickar för humöret!

1. Bläddra igenom gamla foton. Leta reda på något album från när barnen var små, eller från en fantastisk semester.

Foto: Fredrik Hoofgard
Mumsa nötter – helst valnötter, de är sprängfyllda av omega-3.

2. Knapra nötter. Ha ett förråd med valnötter i skrivbordslådan, eller ät lax till lunch. Båda är fullproppade med omega-3 vilket sägs göra människor mindre benägna att åka på en depression.

3. Inhalera en lugnande doft. Tänd ett doftljus med lavendel eller apelsin. I en australiensk undersökning blev människor som hade haft en lugnande doft omkring sig mindre oroliga och mer positiva än den grupp som inte hade dofter omkring sig.

4. Håll dig nära ljuset. På bara några sekunder kan du bli gladare om du öppnar ett fönster eller en dörr och låter ljuset strömma in. En undersökning på 450 kvinnor visar att morgonljuset är extra viktigt – flytta frukostbordet så nära fönstret du kan!

5. Ta en kort promenad. Om du jobbar långt ifrån ett fönster så se till att ta en kort promenad helst ett par gånger om dagen.

Foto: Getty images
En trevlig granne, eller en glad kompis, gör susen för humöret!

6. Småprata med en trevlig granne. Att stanna och prata med en granne du gillar kommer göra dig på bra humör på ett litet kick. Människor som bor nära glada och pigga kompisar ökar chansen med att vara lycklig med 42 %. Bor samma glada kompisar längre bort minskar chansen till 22 %.

7. Städa upp i virrvarret. En hög med papper på köksbänken eller skrivbordet kan få dig att må dåligt. Pappershögar är ofrånkomligt men försök få det tomt där du rör dig mest. Köp fina papperslådor eller korgar där du kan lägga dina räkningar, bra-att-ha-grejer och osorterade brev.

8. Snabba upp tankarna. Mer effektivt än man kan tro. Är det till exempel svärfar som gör dig galen så gör en snabb lista över alla gånger han gjort snälla saker. Aldrig hänt? Gör en snabbresumé över alla minus i stället. Bara det att man gör det snabbt frigör lyckohormoner – och är dessutom en bra distraktion.

9. Kolla ett kul klipp på Youtube. Studier har visat att ett hjärtligt skratt frigör kemikalier i kroppen som på ett ögonblick höjer humöret. Ta sikte på en skojig kollega!

10. Ompröva din konsumtionsterapi. En psykolog som pratat med människor i shoppingcenter har slagit fast att upplevelse-konsumenter blir gladare än de som satsar sina sekiner på saker som ett par nya skor eller ett smycke.

Foto: Sara Ringström
Underskatta inte hackandet av en grönsak – meditativt och välgörande. Dessutom kan det resultera i en doftande, underbar middag. Bara en sån sak!

11. Hacka grönsaker. En professor upptäckte att efter en stressig dag så var mataffären bästa stället att gå till. Han handlade mycket grönsaker och gick hem och hackade och fixade iordning en god, vällagad middag. Det goda humöret kom tillbaks mitt i det meditativa tillagandet.

12. Anmäl dig frivilligt! Folk som engagerar sig, utan lön, tenderar att vara lyckligare än de som inte gör något. Fotbollstränare, Mulle-ledare, sopp-kök – det finns många sätt att göra andra – och sig själv – lyckligare.

13. Sätt på dig ett glatt leende. Det finns bevis på att den som ser gladare ut också blir gladare. Du får lättare kontakt med nya människor, folk blir snällare mot dig och därmed får du uppleva effekterna av vad en äkta glad människa får göra. Ljuga är alltså okej här!

14. Logga ur. Lugn och ro, avskildhet och tystnad kan skapa glädje. Att försvinna iväg en stund, om så bara ett par minuter inne på muggen, där du kan drömma om vad du ska göra i helgen kan göra dig gladare.

Källa: www.prevention.com