Frågor och svar om kolesterol

HÄLSA

Vad är kolesterol?

Ett fettliknande ämne, blodfetter, som finns naturligt i blodet. Kroppen behöver kolesterol för att bygga cellväggar, isolera nervceller, bilda gallsyror och D-vitamin. Dessutom behövs kolesterol för att producera vissa hormoner, till exempel östrogen och testosteron.

Hur får man i sig kolesterol?

Levern producerar det mesta vi behöver under natten, uppåt 1,5 gram per natt. Hormoner och ärftliga faktorer anses styra produktionen. Resten, upp till en tredjedel, får vi i oss med maten.

Är högt kolesterol farligt?

Traditionellt anses totalkolesterol (blodfetter) över 8 millimol per liter blod vara riskabelt. LDL-kolesterol över 6 millimol per liter blod samma sak.

Vad är ”det goda kolesterolet”?

HDL-kolesterol (Hög Densitets Lipoprotein, ett äggviteämne) utgör ungefär 25-30 procent av den totala mängden kolesterol i kroppen. Höga halter av HDL har ansetts ha en skyddande effekt mot hjärt- och kärlsjukdomar. HDL innehåller förhållandevis lite kolesterol i förhållande till protein.

Vad är ”det onda kolesterolet”?

LDL-kolesterol (Låg Densitets Lipoprotein, också ett äggviteämne) har traditionellt ansetts vara en riskfaktor för åderförkalkning, blodpropp och infarkt. Men vissa experter menar att LDL till och med kan vara bra, till exempel vid hjärtsvikt och vissa andra svåra sjukdomar.

Varför får somliga högt kolesterol?

För några år sedan var den allmänna uppfattningen att högt kolesterolvärde innebar att man åt fel sorts fett. I dag menar många forskare att ärftligheten är avgörande. Klart är att värdet går att påverka med kost och motion.

Vilka livsmedel innehåller kolesterol?

Främst mättat fett från kött, fisk och ägg. Det är mängden mättat fett som är avgörande för om kroppens kolesterol höjs. Fleromättat fett kan sänka kolesterolet.

Märker jag om mitt kolesterol stiger?

Nej, det varken känns eller ger några symtom.

Borde jag kolla mig?

Det traditionella rådet är att om är du lite rund om magen, har ett stillasittande jobb och kommit upp i 40–50-årsåldern kan det vara bra med ett test vart femte år. Till riskgruppen hör den som har hjärtsjukdom i släkten och den som röker.

Vilka naturliga fetter sänker kolesterolvärdet?

Fet fisk, frukt och grönt. Bönor, rot frukter, bär, fiberrikt bröd, ris och havregryn. Och så finns functional food. Fleromättat fett som majsolja, sojabönsolja, solrosolja och omega 6. Observera att barn, gravida och ammande inte ska äta kolesterolsänkande eftersom det innebär en risk.

Varför ska jag motionera?

Det motverkar farlig bukfetma och höjer halten av det goda HDL-kolesterolet. Vilken mat ger högre värden? Mat med mycket mättat fett, som smör, grädde och fett kött.

Hur funkar functional food?

Det är mat med tillsatta ämnen som sänker kolesterolhalten i blodet.