Så får du fast rumpa!

1 av 2 | Foto: bulls
För att få en rumpa som supermodellen Heidi Klum måste du träna all muskulatur i bakdelen.
HÄLSA

Kolla in de enkla övningarna som gör rumpan rundare, högre och fastare.

Heidi Klums tränare ger råd

VARIERA. Med många olika övningar attackerar du hela rumpans muskulatur.

– Vanliga utfall och knäböj är några av de bästa övningarna för att snabbt tona rumpan, säger supermodellen Heidi Klums tränare David Kirsch, även kallad ”The Assmaster”, till Sofis mode.

DRICK VATTEN. Helst två liter om dagen. Det renar kroppen på slaggprodukter som annars kan sätta sig på lår och rumpa och ge upphov till celluliter.

FOKUSERA. Tänk noga på övningarna du gör, medan du gör dem.

– Ska du träna rumpan måste din hjärna vara placerad i rumpan. Det låter lite lustigt, men det gör så att du verkligen lägger all energi på området du tränar och får bättre resultat, säger David Kirsch.

MAXIMERA. Explosiva övningar som upphopp eller att springa uppför trappor ger snabba resultat, eftersom musklerna tvingas till maximal effektivitet. Skådespelerskan

Tips — snabba resultat

Träning tar tid – men tid är inte allt. Medicintidskriften Journal of Physiology rapporterar om en studie där en grupp människor fi ck cykla i 120 min uter, sex gånger i veckan i två veckors tid, medan en annan grupp fi ck intervallträna i lika många 30-minuterspass. Trots färre träningstimmar fi ck gruppen med kortare pass lika bra resultat som gruppen med längre träningstillfällen – eftersom de korta passen var väldigt intensiva.