"Det är viktigt att ha roligt när du tränar"

Coachens bästa motivationsknep

Shirin är motionscoach på Viktklubb.se.
HÄLSA

Okej, du har bestämt dig för att börja röra på dig, du vet att du mår bättre av det och kan väl erkänna att de lata semesterdagarna börjar synas på kroppen. Men hur lyckas du hålla motivationen uppe?

Foto: jupiter
Hitta en träningsform som du verkligen gillar.

Vi frågade motionscoachen Shirin Rågby Djavidi på Viktklubb.

– Passa på att förlänga sommaren genom att träna utomhus. Visst, gymmet är ett bra komplement där du kan styrketräna, men det är ännu bättre att du får dagsljus när du tränar. Många sitter ju inomhus och jobbar på dagarna, säger Shirin.

Själv tränar hon ute året om.

– Okej, jag erkänner. Kanske inte när det är snöblandat regn, men annars passar jag på att jogga eller åka skridskor.

Risk för press

Det är lätt hänt att vi sätter för stor press på oss själva som bara resulterar i att vi ger upp. Visst, det är duktigt att planera in ett spinningpass på mån- dag, ett pump-pass på tisdag, yoga på onsdag, powerwalk på torsdag och ett aerobicspass på helgen. Men erkänn, hur ofta håller din planering mer än just en vecka?

– Många går ut för hårt i början. Skynda långsamt i stället. Boka in en–två gånger i veckan som du försöker hålla. Det är bättre med rimliga mål, säger Shirin.

Gå istället för att fika

Det är viktigt att ha roligt när du tränar. Ska du ta en fika med en kompis? Passa på att ta en lång promenad i stället, ni får prata mer ostört samtidigt som ni båda är hurtiga utan att ni tänker på det.

– Förena nytta med nöje helt enkelt. Det är svårare att skippa träningen om du bokar med en träningskompis typ två gånger i veckan, då är det ju någon som hjälper dig att komma ihåg – och prioritera träningen, säger Shirin.

På semestern brukar vi vara duktiga på att sitta ute i gräset, promenera och bada. Varför sluta med det bara för att semestern är slut? Ta en rask promenad och låt barnen följa med, om de inte orkar kan de cykla bredvid.

– Något som håller motivationen uppe är att testa någonting nytt. Brukar du alltid gå på spinning? Testa en kampsport, dans, klättring eller orientering i stället. Kroppen behöver variation, och du tycker det är roligare.

Du behöver inte vara trendig men det kanske ändå känns lite roligare att ha på sig nya träningskläder i stället för den där dassiga t-shirten från 80-talet.

– Det viktigaste är att du tränar, ta till de knep du kan, säger Shirin.

FAKTA

Shirins 6 bästa motivationstips

1. Skriv träningsdagbok – då ser du hur mycket du har tränat och kan lättare peppa dig själv.

2. Boka in dina träningstider som du bokar in ett möte på jobbet – då kommer du ihåg träningen.

3. Skaffa bra utrustning. Inget slår ett par riktigt bra löparskor.

4. Fråga dina kompisar – är det någon mer som har svårt att motivera sig? Boka upp två dagar i veckan då ni tränar tillsammans.

5. Promenera minst 30 minuter varje dag.

6. Ladda ner härlig musik i din MP3-spelare.

Malin Jilken