”Sök upp det som ger dig glädje”

HÄLSA

Känns vardagslyckan fjärran? Så behöver det inte vara. Forskningen visar hur du ökar välbefinnandet nu.

Foto: sara ringström
Görel Kristina Näslund.

Psykologen Görel Kristina Näslund har skrivit boken ”Tankar om glädje och vardagslycka”.

Med stöd av övertygande resultat från det nya forskningsområdet positiv psykologi visar hon vad vi själva kan göra för att känna större glädje, varje dag.

–?Vardagslycka är stunder när vi är befriade från stress och ångest och känner ett stark välfinnande, säger Görel Kristina Näslund.

Hur kan vi öka antalet stunder av vardagslycka?

–?Det är att välja bort det vi inte trivs med att göra och söka upp det som ger oss glädje. Om vi avskyr att klippa gräsmatten, så får vi välja bort det. Om vi hellre vill planera doftande blommor som ger njutning för näsa och ögon, så gör vi det.

Hur kan vi träna upp vår vardagslycka?

–?Man får tänka efter vad som skulle ge större tillfredsställelse. Kanske är det som hindrar mig från att träffa vänner att jag ofta jobbar över. Ofta gör vi saker på rutin och behöver därför värdera det vi sysslar med. Fråga oss själva: Innan jag hamnade i ekorrhjulet, vad tyckte jag var kul då?

Det finns flera hot mot vardagslyckan: Missnöjeskulturen, medias dagliga våg av elände och reklamens haussande av perfektionismen.

Kommer svensken att bli lyckligare i framtiden?

–?Ja. Vi blir allt mer medvetna om den positiva psykologins budskap. Vi blir varse att vi är till stor del ansvariga för vår egen lycka. Alla kan göra någonting för att bli lite lyckligare.