”Att äga saker har blivit mindre viktigt”

Stefan började springa och fick ny syn på livet

HÄLSA

Stefan Fölster var en man i karriären: fullbokad kalender, stressigt tempo och exklusiva statusprylar.

Sedan började han springa – och det förändrade livet.

– Jag stressar mindre och lever ett mycket enklare liv. Att äga saker har blivit mindre viktigt, säger han.

Foto: per björn
Chefekonomen Stefan Fölster har fått en förändrad livssyn genom sin träning.

Ungefär fem dagar i veckan klär Stefan Fölster, 50, på sig träningskläderna och ger sig ut i terrängen. Han är chefekonom på Svenskt näringsliv och en av tungviktarna i branschen, men sedan han började springa är det mycket mer än hälsan som har förbättrats.

Hans livssyn och värderingar har till stor del förändrats. Prylar som tidigare var viktigt i livet, är inte längre lika intressanta.

Sålt båten och stugan

– Förut kunde jag fundera på om vi skulle köpa ett större hus eller en finare båt. Nu har vi sålt både sommarstugan och båten. Att äga saker har blivit mindre viktigt, säger han och skrattar.

Förändringen började när Stefan Fölster var i 40-årsåldern. Han var överviktig och hade egentligen aldrig rört på sig. Jobbet och småbarnen upptog det mesta av hans tid.

Långa dagar, många möten, och även en del kvällsjobb med representation var hans vardag. Att hinna med något där utöver var svårt.

Han började fundera på livet och framtiden.

Vändpunkt

– Jag såg hur olika livskvalitet män i åldern 50 till 70 år har. Allt beror på i vilket skick man är. Det blev en vändpunkt för mig, säger han.

I dag är det tio år sedan.

I början var träningen mödosam och skadorna var många. Det krävdes mycket slit innan hans kropp höll för påfrestningen och han kunde njuta fullt ut av sitt tränande.

– Att jag skulle må bättre rent fysiskt var förväntat. Det var därför jag började träna. Men det hände andra saker också, säger han.

Han stressar mindre, både på jobbet och hemma. Han har också lättare att fokusera och arbetet går snabbare. Han har mer distans och blir inte upprörd om det går honom emot. Oviktiga saker kan han prioritera bort.

– Prestige är oviktigt, säger han och berättar att han har lyckats styra jobbet mot det som han tycker är roligt.

I dag har träningen blivit som ett gift – men ett angenämt sådant. Det är alltid roligt att ge sig ut på en runda. Tvärtom blir han lite sur när hans träning blir inställd av någon anledning. Träningen har också gjort att ett miljöengagemang har väckts.

När han ordnar konferenser för ekonomkollegerna är det lågbudget och naturnära som gäller. Det bär gärna av till fjällen där det går utmärkt att kombinera jobb och träning i en vacker miljö – och kollegerna gillar det.

Han uppskattar det enkla i livet.

– Jag tycker att jag har tillbringat alldeles för få nätter i tält och sovsäck den senaste tiden. Å andra sidan kan jag lägga mycket pengar på resor för att få upplevelser eller på en häftig cykel.

När vi talas vid har han avslutat en tvåmilarunda på skogsstigarna i Nackareservatet. Han bor i närheten och utnyttjar all fin natur som finns runt knuten.

Han försöker att inte upprepa sig när han tränar. Tvärtom.

Nya upplevelser

– Jag prövar gärna nya rundor. Varje gång jag ger mig ut försöker jag få en ny upplevelse eller ett nytt äventyr.

Bättre tider är inte målet. Eftersom han ständigt varierar rundorna fungerar det heller inte så. Upplevelsen och avkopplingen är det han vill åt. 

Träningen fungerar nästan som ett slags meditation. Det går bra att tänka och han får det där lugnet som är så eftersträvansvärt. Även om han har ställt upp i flera lopp så är det inte för att tävla han tränar.

Häftigaste upplevelsen så här långt var på semester i USA. I gryningen sprang han i Grand Canyon.

– Det är svårslaget, säger han.

FAKTA

Stefan Fölsters bästa kom-i-gång-råd

Gör varje träningstillfälle till en upplevelse. Hitta nya vägar att springa, gör träningen annorlunda och kul. Samma rundor skapar bara stress.

Prova olika träningsformer och sporter. Då är risken mindre för skador och även om du får en skada så kan du utöva någon av de andra träningsformerna.

Om du kan gå ner i vikt får träningen en skjuts. Det gör stor skillnad när belastningen på leder och knän minskar. Jag har minskat 15 kilo, men då krävs bra kost också. Jag äter mycket frukt och grönt.

Experten: Träna minst tre gånger i veckan

Det är inte bara hjärtat och musklerna som mår bra av fysisk aktivitet. Också hjärnan får ett lyft. När du rör dig börjar det hända saker däruppe.

– Vid varje träningspass får hjärnan en dusch av endorfiner, säger Martin Ingvar, hjärnforskare på Karolinska institutet.

Du blir gladare, lugnare och orkar mer psykiskt. Det blir lättare att koncentrera sig. Det kan gälla allt från att lösa en arbetsuppgift som kräver mycket tankemöda till att hitta rätt ord i korsordet hemma.

– Höga halter av stresshormon under lång tid är skadligt för hjärnan. Under träningspasset kan hjärnan koppla av. Det produceras endorfiner, må-bra-hormoner, i hjärnan samtidigt som stresshormonerna minskar, säger Martin Ingvar.

Fysisk aktivitet gör också att nya hjärnceller bildas. Vi blir alltså smartare av att röra på oss.Exakt vad som sker i hjärnan när du rör dig är komplicerat.

– Termostaten i hjärnan ställs om. Hela systemet som styr välbefinnandet vrids upp till det bättre. Det är konstaterat att deprimerade rör sig mindre än andra. De som inte rör sig mår sämre, och de som mår sämre orkar inte röra på sig.

Hur mycket bör man motionera för att få de hälsosamma effekterna?

– Låg till måttlig träning i minst 30 minuter minst tre gånger i veckan. Pulsen bör ligga mellan 100 och 150, beroende på ålder. Då har du en livsstil som håller hjärnan och hjärtat i bättre form, säger Martin Ingvar.

Anna Börje

ARTIKELN HANDLAR OM