Stretcha dig till din nya drömkropp

Övningarna som gör dig starkare och slankare

Foto: Hannah Modigh
Styrka och smidighet Stretchningen gör att du blir lugnare, känner dig lättare och håller kvar fokus på träningen. Bilden visar stretchövningen ”Dansaren”.
HÄLSA

Maxa tiden på gymmet!

Med några enkla stretchövningar mellan styrkepassen snabbar du på resan till en starkare, slankare kropp.

Foto: HANNAH MODIGH
Övningen "Stolen" stretchar höfterna och rumpan.

Att varva styrketräningen med stretching påverkar dig på flera sätt. Du blir lugnare, känner dig lättare och håller kvar fokus på träningen hela tiden.

En studie som publicerats i Clinical Journal of sports medicine visar dessutom att de som gör stretching till en daglig vana får både starkare och mer tonade muskler.

Bäst av allt? Det är inte ens jobbigt.

Vad händer med kroppen när vi stretchar?

– När vi stretchar mjukar vi upp kroppen och ökar smidigheten. Dessutom blir kroppen mer effektiv. Inom yoga brukar vi säga att om man är mjuk och rörlig

i kroppen så blir man också mjuk och rörlig i sitt sinne, vilket resulterar i större handlingskraft, säger Annette Lefterow, som bland annat driver företaget Wellness by Lefterow, till Sofis mode.

Går det att stretcha sig smal?

– Du kan inte enbart bli smal av att stretcha, men om stretchingen är fysisk och innehåller moment som både bygger styrka, smidighet och

balans så kommer du definitivt att se resultat. Det är också viktigt att skapa en helhet med rätt kost och rätt motion.

När är bästa tiden att stretcha, och hur länge dröjer det innan jag ser resultat?

– Jag rekommenderar att du avsätter femton minuter varje dag. Morgonen är den bästa tiden eftersom du då mjukar upp kroppen och sätter igång blodcirkulationen efter natten. Det är också ett perfekt sätt att få igång både kropp, själ och tanke för att optimera dagen. Oavsett vad du gjort tidigare eller vilken ålder du är i så svarar kroppen direkt med resultat.

–?De flesta som exempelvis provar yoga för första gången känner direkt att det är en aha-upplevelse och något som är bra för kroppen. Ser du till att skapa en återkommande rutin kan du räkna med tydliga resultat snabbt.

ARTIKELN HANDLAR OM